ورزشی

برای نخستین بار، زنان تراکتوری‌ هم به ورزشگاه می روند

در تیرماه ۱۳۸۰، دقیقاً چهار سال قبل از اولین حضور تعداد محدودی از بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی مقابل بحرین، پیشنهاد «ورود بانوان به ورزشگاه ها» با پیشنهاد شورای اسلامی شهر تقدیم شد. برخی از نمایندگان

اگرچه در همان زمان برخی اعلام کردند که این طرح صرفا یک «ایده» است و کار کارشناسی روی آن انجام نشده است، اما می توان گفت که ارائه این طرح به مجلس، مطالبه «ورود زنان به استادیوم ها جدی تر است.

حدود پنج سال پس از آن، رئیس جمهور وقت به رئیس سازمان تربیت بدنی دستور داد که در ورزشگاه هایی که مسابقات مهم برگزار می شود، بخشی از صندلی های تماشاگران را به «زنان» اختصاص دهد. به گفته برخی نمایندگان مجلس، دستوری که «عجولانه» داده شد نتوانست راه را برای حضور بانوان در ورزشگاه ها هموارتر کند. در آن زمان برخی معتقد بودند «فضای فعلی ورزشگاه ها برای حضور بانوان مناسب نیست و دولت و سازمان تربیت بدنی نمی توانند به این زودی ها این وضعیت را اصلاح کنند.

در این میان برخی از مشکلات کار را فراهم نکردن شرایط لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه ها عنوان کردند و معتقد بودند باید بستر لازم در ورزشگاه ها به گونه ای فراهم شود که ناهنجاری های فرهنگی وجود نداشته باشد. یا مشکلات مذهبی در حضور زنان برای تماشای مسابقات مردان در ورزشگاه ها باقی مانده است. .

در آن زمان مسئولان معتقد بودند که هیچ الزامی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ورود بانوان به ورزشگاه ها وجود ندارد، اما توصیه هایی می شود و زمانی که همه قوانین در ورزشگاه ها رعایت شود، این توصیه پذیرفته می شود.

بعد از بازی ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی در سال ۹۶، بانوان ایرانی که بلیت خریده بودند وارد ورزشگاه نشدند. «ورود زنان به ورزشگاه ها» بار دیگر در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

پس از کش و قوس های فراوان در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز در سال ۲۰۱۷، به دلیل وجود قوانین و پروتکل های بین المللی، ایران ملزم به موافقت با ورود بانوان به ورزشگاه آزادی شد. در این دیدار چند صد زن با هماهنگی قبلی یا بدون هماهنگی قبلی توانستند بازی را در این ورزشگاه از نزدیک ببینند.

پیش از آن تعدادی از بانوان توانستند بازی دوستانه ایران و بولیوی را از نزدیک در ورزشگاه آزادی تماشا کنند و همچنین در سال ۲۰۱۸ تعدادی از بانوان توانستند بازی ایران و کامبوج را از نزدیک در ورزشگاه آزادی تماشا کنند و اینها وقایع باعث شکست شد مقاومت موجود برابر با غیبت زنان در ورزشگاه ها بود.

همانطور که گفته شد بحث حضور بانوان در ورزشگاه ها از دیرباز در فوتبال ایران مطرح بوده و در فصل جدید شاهد حضور بانوان تماشاگر در ورزشگاه های شهرهایی مانند تهران، بندر انزلی، اراک، قزوین و … بوده ایم. سیرجان.

ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز نیز برای اولین بار در دیدار رفت پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بین تراکتور و شارجه امارات پذیرای تماشاگران زن بود و هواداران زن برای اولین بار بازی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کردند.

اما این اتفاق در هیچ یک از بازی های خانگی این تیم در لیگ برتر پس از بازی تراکتورسازی آسیا رخ نداد و این موضوع موجی از انتقادات را به مسئولان تبریزی برانگیخت که چگونه زیرساخت ها در یک بازی ایجاد شد و بعد از بازی آسیایی تمام شد، نابود شد رفته!

اما در نهایت پیگیری های هواداران و رسانه ها نتیجه داد و مسئولان شرایط را برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم کردند تا بالاخره این طلسم در تبریز شکسته شود.

علی خاکزاد دبیر تیم فوتبال آذربایجان شرقی ۹ فروردین وی امسال به ایسنا گفت: از ابتدا به دنبال این بودیم که شرایط را برای حضور تماشاگران زن فراهم کنیم اما زیرساخت ها مناسب نبود. پس از بازدید استاندار محترم از ورزشگاه یادگار امام (ره) جلسه ای تشکیل دادیم و مقرر شد تا ساعت ۲۴ نواقص این ورزشگاه رفع شود. فروردین حل شود

دبیر هیئت فوتبال استان گفت: تماشاگران زن می توانند از هفته بیست و دوم لیگ برتر در بازی تراکتورسازی و ذوب آهن اصفهان در ورزشگاه حضور پیدا کنند. فروش بلیت برای تماشاگران خانم نیز از طریق سایت انجام خواهد شد.

حالا بانوان تراکتورسازی که در طول فصل به حضور هواداران زن تیم های دیگر در ورزشگاه غبطه می خوردند؛ آنها می توانند بازی های خانگی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کنند. این اتفاق برای اولین بار روز جمعه در دیدار تراکتورسازی و ذوب آهن در هفته بیست و دوم لیگ برتر رخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا