طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلا و سکه 21 آذر 1402 / انس جهانی، بازار طلا را ضربه فنی کرد

به گزارش ایران تحلیل، قیمت طلا و سکه امروز در تمامی قطعات و اوزان شاهد کاهش بود. این روند نزولی پس از آن رخ داد که طلای جهانی قیمت ۲۰۰۰ دلار را از دست داد. امروز قیمت دلار با قیمت ثابت معامله می شد. با این حال، معامله گران معتقد بودند که ثبات دلار، بازار طلا را به سمت یک روند نزولی سوق داده است.

فعالان بازار طلا همچنان بر نبود این بازار تاکید دارند. به گفته کارشناسان اقتصادی، حباب قیمت طلا و سکه تا حد زیادی کاهش یافته و بازار روندی باثبات پیدا کرده است. آنها معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار، بازار طلا نیز کاهش می یابد. لازم به ذکر است در زمان نگارش این مقاله، قیمت جهانی طلا در روند کاهشی بوده و نسبت به قیمت سال ۹۴ با کاهش ۲۶ دلاری معامله می شود.

موتور بی صدا دلار به طلا رسید!

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی در این خصوص با اشاره به تاثیر ضعیف روند جهانی بر بازارهای داخلی طلا گفت: مهمترین عامل تاثیرگذار بر حرکت طلای داخلی امروز، روند جهانی است. اخبار تأثیرگذار رابطه کاملاً ناشناخته است و ما هیچ خبر سیاسی و اقتصادی خاصی که بتواند موقعیت دلار را تغییر دهد، نمی بینیم.

او پیش از این پیش بینی کرده بود که احتمال بازگشت بازار جهانی به محدوده قیمت دلار ۱۹۹۸-۱۹۸۰ وجود دارد. دیبا توضیح داد: «هفته گذشته، طلای جهانی توانست منطقه ۲۱۴۸ دلاری را به عنوان یک منطقه تجاری جدید آزمایش کند، اما سپس با واکنشی بلند پاسخ داد. اما رعایت دستورالعمل‌های فدرال رزرو مهم است.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت در بازار داخلی طلا گفت: در حال حاضر سکه امامی به عنوان معیار تعیین قیمت برای این بازار، فضای فکری ما، می تواند در پایین ترین نقطه محدوده ۲۸ میلیون تا ۶۰۰ هزار تومان قرار گیرد.

وی توضیح داد: عامل تاثیرگذار طلای داخلی یعنی دلار در حال حاضر موتور محرکه خود را خاموش کرده است و واقعا نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.در حال حاضر طبقه ۲۷ میلیون و ۶۰۰ شیرین ترین منطقه خرید است.

سکه گرم از روند نزولی در امان ماند

امروز ۲۰ آذر در سال ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی ۲۹ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان بود و ۱۴۳ هزار تومان کاهش یافت. سکه بهار نیز با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۲۵ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان معامله شد.

امروز قیمت نیم و ربع سکه ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی امروز بدون تغییر پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

رشد حباب سکه در روند نزولی قیمت

امروز قیمت طلا نیز کاهش یافت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۱ هزار تومان کاهش به ۱۰ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۱۲ هزار تومانی ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای مستعمل به دو میلیون و ۴۰۲ هزار تومان رسید.

امروز برخلاف روز گذشته حباب سکه رشد کرده است: حباب سکه امامی ۱۴۹ هزار تومان، سکه بهار ۱۷۹ هزار تومان، نیم سکه ۹۶ هزار تومان، ربع سکه ۲۳ هزار تومان، و سکه گرم ۳۶۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا