فناوری

برنامه گسترش فیبر نوری ارتباط خاصی با سرعت اینترنت ندارد؛ نهایتاً با سیاست‌های فعلی موجب افزایش شبکه ملی اطلاعات می‌شود / فیلتر بودن گوگل پلی یک مسأله امنیتی برای کشور ایجاد کرده؛ بخشی از پازل کلی جدا کردن ما از اکوسیستم آی تی دنیاست / هرچیزی که باعث ارتباط و شبکه‌سازی شود از نظر وزارت ارتباطات مشکل است / آقایان بخواهند به نقطه مطلوبشان برسند، هیچ راهی ندارند جز قطع کامل اینترنت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محدودیت های اینترنت روز به روز بیشتر احساس می شود، اما وزارت ارتباطات مدعی بهبود وضعیت است. این در حالی است که فیلترشکن ها نیز با شرایط سختی روبرو هستند و خبری از رفع فیلترینگ نیست.

حامد بیدی، مدیر پلتفرم کمپین و فعال اینترنتی در خصوص کاهش سرعت اینترنت و ادعاهای وزارت ارتباطات به «طلسم» گفت: مسئولان یاد گرفته اند در مورد اینترنت زیاد صحبت نکنند تا کمتر در این مورد صحبت کنیم. سمت. وزارت ارتباطات همچنان قصد دارد فیبر نوری را ادامه دهد و از نظر زیرساختی نکته مثبتی است اما مشکل اصلی اینترنت ایران لزوما زیرساخت نیست. هرچند اتفاق خوبی است اما رابطه خاصی با سرعت اینترنت ندارد و در نهایت با سیاست ها و چشم اندازهای فعلی باعث افزایش شبکه ملی اطلاعات می شود. بخش مهمی از اینترنت درگیر اختلال است و با فیلترشکن امکان پذیر است.

وی در ادامه در خصوص بدتر شدن وضعیت فیلترینگ اظهار داشت: چشم اندازی برای رفع فیلتر وجود ندارد و دزیکورد نیز فیلتر شد. بسیاری از کاربران در این شبکه فعال نبودند و عمدتا کسانی که درگیر بازی های اینترنتی بودند در آن فعالیت داشتند اما این شبکه نیز فیلتر شد. در این دولت نیز پلتفرم های مشابه فیلتر شد. هر چیزی که باعث ارتباط و شبکه سازی شود از نظر وزارت ارتباطات مشکل است. با فیلتر شدن دیسکورد، عملاً می توان گفت آنچه رئیسی در مناظره هایش درباره بازی گفت و از گیم پلی استفاده کرد، در عمل اتفاق دیگری افتاد. هیچ چشم اندازی برای تعمیر فیلتر وجود ندارد.

مدیر پلتفرم کارزار درباره چالش های انحصاری و ضعف امنیت شبکه با اعمال محدودیت های بیشتر خاطرنشان کرد: فیلتر شدن گوگل پلی مشکل امنیتی برای کشور ایجاد کرده و باعث شده بسیاری از گوشی ها آپدیت دریافت نکنند و بخشی از آن است. معمای کلی جدا کردن ما از اکوسیستم فناوری اطلاعات. جهان است از سوی دیگر شاهد گسترش تولید گوشی های بی کیفیت داخلی هستیم که گوشی های چینی با برندهای داخلی را در سطح وسیع تولید می کنند در حالی که اصلا تولید داخل نیستند. این اتفاق بسیار نگران کننده است و شاید اتفاقی که در حوزه لوازم خانگی افتاد اینجا هم بیفتد. ترکیبی از انحصارات رسانه ای قابل پیش بینی است. اتفاقی که در ایتا افتاده و حتی کانال های ارزشمند آنجا مسدود شده و قطعا وضعیت بدتر خواهد شد. اگر تلفن همراه عمومی شود و واردات گوشی های خارجی ممنوع شود، شرایط سخت می شود. با این رویکرد، نسخه‌های دیگر گوشی‌های هوشمند تحت عنوان حمایت از تولید داخلی، انحصاری‌تر هستند.

بیدی در مورد ادعای قبلی خود مبنی بر مسدود کردن مسدود کننده ها با هوش مصنوعی گفت: به دست آوردن علائم و شواهد بسیار سخت است و بیشتر این صحبت ها گمانه زنی فنی است. شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند سود بالایی دارند و دارای تکنولوژی هستند. همانطور که نتیجه را می بینیم فناوری های دور زدن این محدودیت ها همیشه یک قدم جلوتر هستند و در نهایت اگر آقایان بخواهند به نقطه مطلوب خود برسند چاره ای جز قطع کامل اینترنت ندارند! هر حفره ای در شبکه جهانی اینترنت می تواند مکانی برای فرار از محدودیت ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا