اخبار بورس

بندر کاسپین به راه آهن سراسری متصل می‌شود/ ۴۰۰ شرکت خارجی ثبت شده در منطقه آزاد انزلی/ بندر کاسپین؛ گلوگاه اقتصادی 

در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴؛

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: بندر کاسپین می تواند به گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمال تبدیل شود. بندر کاسپین را با تمام توان تجهیز و تکمیل خواهیم کرد.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلسجاد سیاهکارزاده، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، گفت: سال گذشته اتفاق خاصی افتاد، ارتباط دریا با دریا، یعنی جنوب دریا با دریای خزر در پایان سال در ۴ اسفند به پایان رسید و اقتصاد ریلی با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرد که مدت کوتاهی به طول می انجامد هنوز تا افتتاح زمان باقی مانده است. به این ترتیب بندر کاسپین به عنوان بندر به راه آهن دولتی متصل می شود.

وی افزود: این موضوع می تواند شامل کاهش زمان حمل، کاهش هزینه و ایمنی محصول باشد. در شمال بندری داریم که به راه آهن سراسری متصل است و بار از شمال به جنوب به بنادر شهید رجایی و هر نقطه از کشور که راه آهن وجود دارد قابل حمل است. سال گذشته برای این کار برنامه ریزی ویژه ای داشتیم و به زودی شاهد افتتاح این بندر خواهیم بود.

سیاهکارزاده ادامه داد: منطقه بندری ما ظرفیت ویژه ای دارد. در نظر داریم از نظر زیرساختی، جذب سرمایه گذار و بازاریابی رویدادهای ویژه ای را برای این بندر ایجاد کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین خاطرنشان کرد: بندر ما نیاز به زیرساخت های یوتیلیتی دارد. بخشی از آن در سال جاری تکمیل می شود. فراخوانی برای جذب سرمایه گذار و استفاده از اسکله های بندر کاسپین بیش از سایر اسکله ها برای تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اصلاحات زیربنایی در حوزه بندری انجام خواهیم داد. برخی از بنادر ما مانند بندر آستارا مشکلات جدی دارند و باید لایروبی شوند. لایروبی بندر انزلی سال گذشته انجام شد. در این شرایط بندر کاسپین می تواند به گلوگاه و رونق اقتصادی بندر شمال تبدیل شود. بندر کاسپین را با تمام توان تجهیز و تکمیل خواهیم کرد.

سیاهکارزاده ادامه داد: سال گذشته صادرات محصولات منطقه آزاد انزلی ۲۲.۵ میلیون دلار بوده است. ۳۶۶ میلیون دلار محصولات منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد شد. بنادر ما ۲۲۴ میلیون دلار صادرات از سایر نقاط کشور انجام دادند. همچنین صادرات مجدد نیز بالغ بر ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همه این مبادلات از طریق کریدورها انجام می شود. یکی از کریدورهایی که در آن برنامه ویژه ای داریم کریدور چین – قزاقستان – ایران است. این فرصت را داریم که علاوه بر کریدور شمال به جنوب از کریدور مذکور نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی توضیح داد: سه شهرک صنعتی داریم. دو شهرک فعال و با ظرفیت است. ۱۶۴ شرکت صنعتی در این شهرها فعالیت می کنند. این شرکت ها دانش بنیان هستند و عملکرد خوبی دارند. شهرک صنعتی شماره ۳ یک شهرک صنعتی ۵۰ هکتاری در محدوده منطقه آزاد است. یکی از برنامه های امسال ما آماده سازی زیرساخت های لازم برای واگذاری زمین در این شهرک است. ما قصد داریم شرایطی را برای امکان فعالیت بنگاه های صنعتی ایجاد کنیم. امیدواریم در سال جاری بتوانیم تعدادی از شرکت های این شهرک صنعتی شماره ۳ را فعال کنیم. در نظر داریم بخشی از این شهرک ها را به حوزه های تخصصی مانند پایگاه های دانش اختصاص دهیم.

وی در این خصوص ادامه داد: منطقه آزاد انزلی در سال ۱۴۰۲ شرایط خاصی را در رابطه با صنعت تجربه کرد. ما ۴۰۰ شریک خارجی ثبت شده در منطقه آزاد تجاری انزلی داریم که تعدادی از آنها فعال و در حال تولید هستند. یکی از شرکت های فعال ما در بخش گردشگری نیز در آنجا نمایندگی دارد. یکی از اتفاقات خوبی که در منطقه آزاد تجاری انزلی رخ داده و ادامه دارد، لزوم افزایش بهره وری شرکت های کم سود یا غیرفعال است.

سیاهکارزاده در خصوص ظرفیت استان گیلان گفت: استان گیلان استانی پرظرفیت است و با توجه به زمین موجود دارای محدودیت زمین است. در منطقه آزاد تجاری انزلی لایحه افزایش حریم این منطقه در حال تدوین است. ما فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری ارائه می دهیم. از طرفی این امکان ایجاد شد تا کسانی که شرکت هایشان غیرفعال یا کم بهره است، بتوانند آن ها را واگذار یا اجاره کنند. سال گذشته ۲۰ شرکت فعال شدند یا سرمایه گذاران جدید جایگزین سرمایه گذاران قبلی شدند. در کشور ما مشکل بهره وری وجود دارد. این عمل باعث دو برابر شدن و افزایش بهره وری می شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا