اخبار اقتصاد ایران

بیش از ۱۰۰ خودرو به مشترکان خوش مصرف برق اهدا می‌شود

وزیر نیرو گفت: برای مشترکین مصرف کننده برق ۸۰ میلیون جایزه در نظر گرفته ایم که بیش از ۱۰۰ خودرو به مشترکین صرفه جویی در مصرف برق تعلق می گیرد.

ایران تحلیل علی اکبر محرابیان امروز در حاشیه بازدید از کارخانجات گروه صنعتی مپنا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال دولت برنامه هایی برای تشویق مصرف کنندگان به مصرف خوب دارد، گفت: برای مشترکان جوایز نقدی در نظر گرفته ایم. که شامل اینترنت موبایل، لوازم خانگی و خودرو می شود.

وی در خصوص عدم تعادل برق نیز گفت: در طول عملکرد دولت سیزدهم با اقدامات خوب انجام شده ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف برق گفت: با استفاده از تجربیات سال گذشته سعی کردیم مدل مدیریت مصرف متفاوتی را ارائه دهیم. شعار سال گذشته ما این بود که مدیریت مصرف باید یک رویه فرهنگی و اقتصادی باشد و با همکاری مردم توانستیم برق رسانی پایدار داشته باشیم.

محرابیان اضافه کرد: در چارچوب مدیریت مصرف طرح پاداش صرفه جویی را به مشترکان دادیم و امسال نیز قرار است برنامه های متنوعی در این بخش داشته باشیم تا مشترکان بخش های مختلف با شرکت در این طرح به رفع نارضایتی کمک کنند. از پاداش پس انداز بهره مند شوید .

وی با بیان اینکه مسابقات مختلفی را در این راستا در نظر گرفته ایم به عبارتی سطح دانش و آگاهی را افزایش خواهیم داد و با حضور در این مسابقات پیش بینی می شود تعداد این جوایز به ۸۰ میلیون نفر برسد.

وزیر نیرو در تشریح این جزئیات گفت: جوایز متعددی در نظر گرفته ایم که جوایز کوچکی مانند هدایای اینترنتی و حتی خودرو را شامل می شود. در واقع پیش بینی کرده ایم چند صد خودرو با مصرف خوب در اختیار مشتریان قرار گیرد، علاوه بر این جوایز دیگری مانند لوازم برقی کم مصرف و لوازم مدیریت مصرف نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته محرابیان، این طرح برای افراد مختلف، کودکان، نوجوانان و به ویژه بانوانی که نقش ویژه ای در مدیریت مصرف دارند تعریف شده است و امیدواریم با این برنامه بتوانیم اقدامات خوبی در مدیریت مصرف انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان نارضایتی صنعت برق گفت: امسال در حوزه مدیریت مصرف برنامه جامعه در نظر گرفته ایم و تجربیات خوبی در این زمینه داریم و مهمترین اقدام این است که اوج مصرف بخش های مختلف را از یکدیگر جدا کنید. و برنامه های مدیریتی را برای بخش های مختلف در نظر بگیرید.

وزیر نیرو با بیان اینکه تولید در بخش صنعتی وابسته به تولید انرژی است، تصریح کرد: انرژی مورد نیاز صنایع را با مدیریت تامین می کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شرایط خوبی را در حوزه صنعت ایجاد کردیم به طوری که میزان برق عرضه شده به صنایع در تابستان برای اولین بار در صنعت برق از میزان برق خانگی افزایش یافت، گفت: امسال میزان برق مورد نیاز صنایع را افزایش داد. در بخش نیز تلاش می کنیم شرایطی را فراهم کنیم که صنعت برق این بخش را تامین کند. طبق قانون مقرر شده است که صنایع نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند. از ابتدای دولت سیزدهم تفاهم نامه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه امضا کرده ایم و تاکنون پنج واحد به بهره برداری رسیده است.

محرابیان با بیان اینکه در ماه های آینده چندین واحد به بهره برداری می رسد، گفت: طبق قانون، این نوع صنعت باید نیروگاه را به بهره برداری برساند و در صورت کمبود برق، تامین برق آنها در اولویت آخر خواهد بود. . یعنی اگر صاحبان صنایع انرژی بر نیروگاهی نسازند با مشکل مواجه می شوند بنابراین لازم است هرچه زودتر این موضوع در اولویت قرار گیرد.

به گفته وزیر نیرو، اگر صنعتی نیروگاهی بسازد، احتمالاً میزان تولید برق و سود تولید آن بیشتر از سود تولید عادی آن صنعت خواهد بود و این بدان معناست که صنعت برق با تقاضای اقتصادی مواجه شده است. فعالان

کاهش عدم تعادل برق در صورت همکاری مشترکین

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی هایی که در نظر گرفته ایم، اگر مشترکان مانند سال های گذشته همکاری و هزینه های مازاد خود را کاهش دهند و صنایع نیز طبق برنامه پیش بروند، میزان عدم تعادل را کاهش خواهیم داد، گفت: میزان عدم تعادل را کاهش خواهیم داد. به این بستگی دارد. چگونه شرایط را محاسبه کنیم، اگر مدیریت مصرف داشته باشیم، عدم تعادل زیادی نداریم، در حالی که کشورها نیروگاه ها را برای تولید اقتصادی تنظیم می کنند و اگر مدیریت مصرف را در نظر بگیریم، میزان عدم تعادل تا حد زیادی کاهش می یابد و ما می تواند تابستان را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارد. .

افزایش واردات برق در سال جاری

محرابیان با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای واردات در سال جاری گفت: سیاست ما این است که تا حد امکان برق را مبادله کنیم به طوری که در مواقع کمبود برق وارد کنیم و زمانی که مازاد برق وجود دارد. صادرات برق

وی با بیان اینکه طبق آمار سال گذشته در ۳۶۵ روز ۸۰ درصد صادرات برق و ۲۰ درصد واردات برق داشته ایم، واردات برق برای زمان پیک مصرف انجام می شود، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها میزان واردات برق خواهد شد. افزایش امسال و تلاش ما از تمام ظرفیت ها برای واردات در تابستان استفاده خواهیم کرد.

لزوم تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی

وی درباره وضعیت تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت برق گفت: صندوق توسعه ملی موظف به تامین منابع مالی پروژه هایی است که منجر به توسعه ملی می شود. با توجه به اینکه توسعه ملی در گرو تامین انرژی است باید در صنعت برق سرمایه گذاری کرد زیرا توسعه صنایع وابسته به این موضوع است.

به گفته وزیر نیرو مهم ترین وظیفه صندوق توسعه ملی بر اساس قانون و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تامین منابع مالی نیروگاه های کشور است. ما نقشی در تعیین سهم نداریم و هر نیروگاهی که مطالعات اقتصادی به بانک ارائه کند و تایید شود باید تامین مالی شود.

نقش ویژه مپنا در ساخت نیروگاه و تامین قطعات

محرابیان با اشاره به نقش ویژه و عمده گروه مپنا در ساخت نیروگاه در ارائه خدمات، تصریح کرد: بهره برداری از آخرین لینک نیروگاه کشور امروز انجام شد، چرا که تمامی اجزا و قطعات برق وجود دارد. نیروگاه به ویژه در بخش گاز و سیکل ترکیبی به طور کامل در داخل کشور تامین می شود. و یک نقص جزئی داشتیم که سیستم راه اندازی مولد گاز بود که امروز هم توسط مپنا عرضه شد.

وی افزود: با تولید این ژنراتور که در دو نیروگاه نصب می شود، می توان ادعا کرد که نیروگاه ها کاملا ایرانی هستند و حتی برخی کشورها به دنبال خرید این تجهیزات هستند.

۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است، تصریح کرد: میزان عدم تعادل و میزان نیاز بیش از این تعداد است، بنابراین پروژه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که به ما کمک می‌کند تا تابستان البته باید توجه داشت که تامین مالی پروژه ها ضروری است و لازم است صندوق توسعه ملی به این موضوع توجه کند. امیدواریم با تغییراتی که در این صنعت رخ می دهد، منابع کشور در مسیر توسعه واقعی قرار گیرد.

محرابیان با بیان اینکه مهمترین نیاز امروز کشور رفع عدم تعادل انرژی است، تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه انرژی به معنای سرمایه گذاری در افزایش تولید، افزایش رفاه و تامین نیازهای کشور است.

به گفته وزیر نیرو، طی سه سال گذشته با برنامه ریزی هایی که برای رفع نیازهای کشور داشتیم، سعی کردیم با کمترین اثرات منفی بر نارضایتی ها غلبه کنیم. در سال ۱۴۰۱.۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲.۱۴۰ و برای سال ۱۴۰۳.۱۸۰ اقدام در این زمینه تعریف شده است.

وی بیان کرد: در بخش نیروگاهی نیمی از پروژه ها سنکرون شده و مابقی تا سه ماه آینده به شبکه برق رسانی می شود ضمن اینکه برای ارتقای توان نیروگاه های موجود نیز اقداماتی انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا