کشاورزی

تبدیل شتر به گاو!

به گفته The Conversation، شترها برای مقابله با روزهای بسیار گرم و شب های یخبندان صحرا تکامل یافته اند. شترها می توانند روزهایی را با آب کم و پوشش گیاهی کمی در محیط خود بگذرانند و نسبت به گاو، گوسفند و سایر نشخوارکنندگان متان کمتری تولید کنند. این ویژگی ها شترها را به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی انعطاف پذیر می کند، به این معنی که آنها می توانند نقش کلیدی در انطباق تولید غذا با تغییرات آب و هوایی، به ویژه در بیابان ها و سایر مناطق خشک ایفا کنند. با این حال، همان ویژگی هایی که شترها را به خوبی با تغییرات آب و هوایی سازگار می کند، آنها را به اهداف جذابی برای کشاورزی کارخانه ای یا دامداری صنعتی تبدیل می کند.

صنعت پرورش شتر صنعتی در حال رشد است، حتی زمانی که شرکت‌های تجاری اصلی به دنبال راه‌هایی برای ترکیب تغییرات آب و هوایی با فرصت‌های رشد سرمایه‌داری هستند.

محققانی که سال‌هاست با شترداران سیار در روستاهای عربستان سعودی و آسیای مرکزی کار و تعامل داشته‌اند، بیم آن دارند که روی آوردن به پرورش شتر صنعتی نه تنها برای محیط‌زیست مضر است، بلکه به معنای از بین رفتن دانش سنتی و میراث فرهنگی ناملموس است. . .

افزایش تقاضا برای شیر شتر

محبوبیت روزافزون پرورش شتر صنعتی به دلیل تقاضای فزاینده برای شیر شتر به عنوان جایگزینی برای شیر گاو، گوسفند و بز است. شیر تازه شتر سرشار از ویتامین C و کم چرب است.

در صحرای گوبی مغولستان و صحراهای عمان شیر شتر به صورت تازه و در چای با شیر مصرف می شود. نوشیدنی تخمیر شده از شیر شتر نیز در این مناطق تهیه می شود. برای افزایش عمر مفید، شیر نیز به کوارک سخت و خشک تبدیل می شود. شیر تازه تولید شده توسط شترداران طعم ملایمی دارد که اغلب در مواقع خاصی از سال بسته به پوشش گیاهی که شترها در آن می چرند شیرین تر است. اگرچه دامداران در مناطق خشک همیشه شیر شتر مصرف می کنند، اما بازارپسندی جدید شیر شتر به طعم ملایم، محتوای لاکتوز کم و مشخصات مواد مغذی آن بستگی دارد.

کارآفرینان سرمایه دار به پرورش نژادهای شتر که تولید شیر بیشتری دارند، روی آورده اند، درست مانند گاوهای شیری اهلی که می توانند بسیار بیشتر از اجداد وحشی خود شیر تولید کنند. کار به حدی پیش رفته است که برخی از شرکت های سعودی در آمریکا در این زمینه فعالیت می کنند.

مزارع شیردوشی شتر با هزاران شتر در امارات متحده عربی و عربستان سعودی ایجاد شده است که بزرگترین آنها در امارات متحده عربی است و بیش از ده هزار شتر را در خود جای داده است. این مزارع دارای امکانات پرواربندی شتر نر نیز برای فروش گوشت شتر هستند. مزارع پرورش شتر بیشتری در حال ساخت هستند و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی سرمایه گذاری های بیشتر در این زمینه را در اوایل سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

پرورش شتر در مقیاس صنعتی با چالش هایی مواجه است. شترهای نر در فصولی که فعالیت جنسی دارند بسیار پرخاشگر و حتی برای انسان خطرناک هستند. ضمناً مدت آبستنی شتر ماده بیشتر از دوره آبستنی گاو ماده است. با این وجود، انتظار می رود این صنعت به سرعت رشد کند. برآوردها برای ارزش آتی بازار جهانی شیر شتر از ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار تا پایان این دهه متغیر است.

در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان، شتر به نماد میراث فرهنگی تبدیل شده است. در مسابقات مربوط به دویدن و حتی زیبایی! شترها می توانند تا ۲ میلیون پوند قیمت های نجومی داشته باشند. با چنین جوایز فوق العاده ای، جای تعجب نیست که شبیه سازی ژنتیکی و تکنیک های مختلف پرورش پیشرفته در پرورش شترهای برنده رایج شده است.

تبدیل شتر به گاو / خواندن

شترداران سنتی نگران هستند

در همین حال، شترداران سنتی عشایری در روستاهای مغولستان و بیابان های عربستان سعودی که شترها بدون حصار زندگی می کنند و شیر آنها با دست دوشیده می شود، نگران تغییر اخیر به سمت کارخانه های لبنی بزرگ هستند که در مقیاس صنعتی شیر تولید می کنند.

گروهی از صاحبان شتر در یک نشست بین المللی در راجستان هند گرد هم آمدند و با صدور بیانیه ای مدل استثماری تولید و پرورش حیوانات را که برای اولین بار در بسیاری از کشورهای صاحب شتر در دوران استعمار استفاده می شد، رد کردند. آنها نگران اتخاذ مدلی از پرورش شتر صنعتی هستند که «وابسته به سوخت‌های فسیلی، افزودنی‌های شیمیایی و خوراک وارداتی است».

مردم در طول تاریخ با شتر کار کرده اند. شترها تجارت از راه دور را فعال کردند، در ارتش استخدام شدند، تجهیزات نظامی را حمل کردند، معیشت خانواده را تضمین کردند و به صنعتی شدن اولیه کمک کردند. امروزه شتر چهره محبوب بسیاری از بروشورهای گردشگری است.

روند نوظهور پرورش شتر صنعتی مبتنی بر به حداکثر رساندن تولید شیر از طریق محصور کردن و کنترل حرکت باید ما را به فکر وادار کند، زیرا باید به تجارت شترپروران عشایری مرتبط باشد که الیاف پشم، شیر، محصولات مختلف لبنی و گوشت تولید می کنند. توجه به دانش و آداب و رسوم چند صد ساله دامپروری است و لذا باید در زمینه پرورش صنعتی شتر با دقت بیشتری عمل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا