کشاورزی

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

مرکز آمار ایران از افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی قیمت پیاز خبر داد فروردین امسال بیش از هر ماده غذایی دیگری مورد توجه قرار گرفت و گزارش های رسمی و گزارش های رصد بازار از هر کیلو نزدیک به ۴۵ هزار تومان در بازار خبر دادند. طبق سنت نانوشته چند سال گذشته بار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم ردیف اول این پرونده مطرح شد و بخشی از فعالان بازار موضوع را با رفع ممنوعیت صادرات پیاز مرتبط می‌دانند. وزارت جهاد کشاورزی از یک سو اتهام ممنوعیت صادرات پیاز را با دلایل و شواهد رد کرد و معتقد است در هفته های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما، مازاد پیاز پایان خواهد یافت. به خواست خدا

قیمت پیاز طبق آمار رسمی؛ ۳۰ درصد جهش در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیش از هر غذای دیگری افزایش یافته است. داده های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی با عنوان میانگین قیمت محصولات غذایی منتخب در مناطق شهری کشور نشان می دهد که قیمت پیاز در اولین ماه سال جاری حدود ۳۰ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

قیمت پیاز در پایان فروردین بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، امسال کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شد که با این رقم مطابقت دارد. اسفند پارسال ۲۰۸۷۲ تومان بود. به این ترتیب قیمت پیاز در یک ماه کیلویی ۶۰۰۰ یا تقریبا ۱۵۰ تومان افزایش یافته و رکورددار افزایش قیمت مواد غذایی در اولین ماه سال قبل از پرتقال، لیموترش، هویج و فلفل است. . گزارش های غیررسمی حاکی از اعداد و ارقام بیشتری از قیمت پیاز در روزها و هفته های اخیر است و خود مرکز آمار نیز در بخشی از گزارش فعلی ارقامی نزدیک به کیلویی ۴۵ هزار تومان را اعلام کرده است.

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ و جلوتر از گوشت، مرغ و سایر مواد غذایی است که در هفته های اخیر داستان های زیادی از شیطنت های آن منتشر شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای اخبار مربوط به گرانی های سال اول در تیترهای سرویس اقتصادی بسیاری از رسانه ها در روزها و هفته های اخیر دیده شده است. رسانه های رسمی قیمت پیاز در بازار را کیلویی ۴۰ هزار تومان می دهند و همین خبر در میادین تره بار از قیمت های حدود ۲۵ هزار تومان خبر می دهد.

از سوی دیگر قیمت پیاز در فروشگاه های اینترنتی معروف کمتر از ۴۰ هزار تومان در هر کیلو نیست و مشکل کمبود پیاز همچنان در برخی فروشگاه های دیگر وجود دارد.

بر اساس گزارش های رسمی و مشاهدات بازار، قیمت پیاز در چند روز اخیر به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است.

به عنوان مثال قیمت پیاز سفید بسته بندی شده در اسنپ مارکت به کیلویی ۴۵۵۰۰ تومان رسیده است و در همین اسنپ مارکت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته بندی ۱.۵ کیلویی ۶۹۰۰۰ تومان است. کیلویی ۴۶۰۰۰ تومان.

افزایش مجدد قیمت پیاز در این ایام و در این روزهای سال به مهمترین خبر بازار تبدیل شده و در کنار آن همچون سال های گذشته مشکل کمبود عرضه و روند غیرعادی صادرات پیاز مطرح می شود. به عنوان متهمان اصلی پرونده .

چه کسی مسئول افزایش قیمت پیاز است؟

یکی از اصلی ترین فرضیه های فعلی افزایش قیمت پیاز تحت تاثیر رفع ممنوعیت و در نتیجه کمبود پیاز در بازار است. با اولین انتقاد به موضوع رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با رای دیوان عدالت اداری ایجاد شد، اساساً وزارت جهاد کشاورزی مدعی شد که اعمال سیاست تعرفه صادرات در روند بازار بی اثر بوده است.

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲، قیمت پیاز با جایگزینی سیاست تجاری به جای اعمال عوارض واردات، اندکی کاهش یافت و همچنین میزان صادرات پیاز در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن رسید.

افزایش قیمت پیاز مانند سال های گذشته عمدتاً ناشی از فصل سرما و یخبندان است و آن طور که مسئولان اتحادیه میخانه فروشان در استان های مختلف می گویند بالاخره باید از شر گرانی پیاز رها شویم. چند روز.

روند قیمت پیاز در سال گذشته بر اساس مرکز آمار ایران
















ماه

میانگین قیمت هر کیلو پیاز

اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۸ هزار و ۸۴۷ تومان

خرداد ۱۴۰۲

۱۶ هزار و ۴۰۶ تومان

تیر ۱۴۰۲

۱۵۰۰۰ ۴۲۰ تومان

مرداد ۱۴۰۲

۱۴ هزار و ۵۱۰ تومان

شهریور ۱۴۰۲

۱۳ هزار و ۷۸۹ تومان

مهر ۱۴۰۲

۱۴ هزار و ۱۴۶ تومان

آبان ۱۴۰۲

۱۷ هزار و ۹۸۴ تومان

آذر ۱۴۰۲

۲۱ هزار و ۱۳۵ تومان

دی ۱۴۰۲

۲۱ هزار و ۱۶۵ تومان

بهمن ۱۴۰۲

۲۰۰۰۰ ۲۹۱ تومان

اسفند ۱۴۰۲

۲۰,۰۰۰ ۸۷۲ تومان

فروردین ۱۴۰۳

۲۷ هزار و ۲۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا