کشاورزی

در فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنیم

طبق آمار، ظرفیت تولید سالانه ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد و با احتساب مصرف داخلی و حداکثر استفاده از ظرفیت‌های تولید، باید برای حداقل یک میلیون تن مازاد صادرات برنامه‌ریزی شود. جوجه.

بر اساس سیاست اخیر وزارت جهاد مولدین ماهانه باید از ۱۵۰ میلیون رأس در طول سال فراتر رود و از سوی دیگر از تولیدات قراردادی برای بهره برداری از واحدهای راکد استفاده شود تا دیگر نیازی به واردات مرغ نداشته باشیم. برای تامین ذخایر استراتژیک

چندی پیش مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی اولویت دولت سیزدهم را عرضه مرغ کامل با قیمت مناسب برای تنظیم بازار داخلی عنوان کرد تا یارانه پرداختی به دست مصرف کنندگان برسد.

با توجه به اینکه تولید مرغ با ظرفیت کامل تنها گزینه برای ثروت محصول و صرفه‌جویی در صنعت با ورود به بازارهای صادراتی است، به لطف رئیس کمیسیون کشاورزی پس از سال‌ها هزاران تن مرغ در اسفندماه به عراق صادر شد. اتاق تعاون، صادرکنندگان در حال اخذ مجوزهای لازم برای صادرات مستمر گوشت مرغ به بازارهای هدف هستند.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن گوشت مرغ صادر می شود و این یعنی صادرات مرغ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار درآمد دارد.

قاسمی می گوید: با صادرات گوشت مرغ به بازارهای هدف، ترازنامه صنعت طیور در حال توسعه مثبت است، اما نیازی به استفاده از درآمدهای نفتی برای واردات نهاده های دامی نیست.

با توجه به تولید بیش از حد مرغداران و توقف همزمان عرضه گوشت مرغ منجمد به بازارها و فروشگاه های زنجیره ای، خرید گوشت مرغ به عنوان پشتوانه و صادرات به بازارهای هدف باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا بر اساس آمار اعلام شده، مرغ کشاورزان با فروش هر کیلو مرغ ۱۰ هزار تومان ضرر می کنند.

۱۳۰ میلیون جوجه کشی نیاز بازار را پوشش می دهد

پرویز فروغی دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بر اساس سیاست اخیر وزارت جهاد باید ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شود و این در حالی است که مرغداران در شرایط فعلی با مازاد تولید مواجه هستند.

به گفته وی، هر سال پس از تعطیلات نوروزی قدرت خرید مردم کاهش می یابد، بنابراین باید کمتر از ۱۳۰ میلیون مولد انجام شود تا ضرر و زیان مرغداران ادامه پیدا نکند.

فروغی ادامه داد: مرغداران با فروش هر کیلو مرغ ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ضرر می کنند و برای تعدیل بازار راهی جز خرید مرغ از طریق حمایت از امور دام یا صادرات مستمر وجود ندارد.

دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی اضافه کرد: طبق آمار با پرورش ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه حداقل تولید گوشت مرغ ۲۳۰ هزار تن خواهد بود که پاسخگوی نیاز بازار و ذخایر استراتژیک است.

وی بیان کرد: اگر قبل از اجرای سیاست افزایش تعداد مولدین به بیش از ۱۶۰ میلیون رأس برای افزایش تولید و صادرات مرغ تدبیری اندیشیده نشود مرغداران به دلیل ضرر و زیان یک به یک از چرخه تولید خارج می شوند.

توزیع گوشت مرغ منجمد باید متوقف شود

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: برآوردها حاکی از جوجه ریزی است. فروردین به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است در حالی که قیمت نهایی بالای ۶۵ هزار تومان است.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به تولید بیش از حد و عرضه گوشت مرغ زیر قیمت نهایی، حمایت از امور دام باید از توزیع گوشت مرغ منجمد خودداری کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گشتی افزود: باید با حمایت از مسائل دامی، جوجه های مازاد برای ذخایر استراتژیک از بازار جمع آوری شود.

وی با تشریح صادرات مرغ به عنوان یکی از راهکارهای سیاست تنظیم بازار گفت: صادرات مرغ نباید تنها در صورت مازاد عرضه به بازارهای هدف صادر شود بلکه باید صادرات مستمر باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با تشریح اینکه مرغ حاصل جوجه کشی است فروردین نیمه دوم اردیبهشت و خرداد در بازار به فروش می رسد، افزود: در حال حاضر جوجه ها مربوط به جوجه ریزی است بهمن و اسفند در بازار عرضه می شود اما با توجه به افزایش فصل تولید مثل در ماه های رمضان و نوروز، مرغ تولیدی زیر قیمت تمام شده به فروش می رسد که این امر موجب ضرر مرغداران شده است.

ابراهیمی درباره وضعیت فعلی صادرات مرغ گفت: برآوردها حاکی از آن است که صادرات مرغ تا پایان سال به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

قیمت گوشت مرغ باید به عرضه و تقاضا بستگی داشته باشد

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه طیور و ماهی گفت: قیمت فعلی مرغ زنده کیلویی ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم در خرده فروشی ها ۸۰ هزار تومان است.

به نظر وی انتظار می رود قیمت گوشت مرغ بر اساس رابطه عرضه و تقاضا دچار نوسان نشود.

یوسف خانی ادامه داد: بر اساس آمار روزانه ۶ تا ۷ هزار تن گوشت مرغ در کشور به فروش می رسد که از این میزان ۱۲۰۰ تن مربوط به استان تهران است.

رئیس اتحادیه طیور و ماهی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و عرضه زیاد گوشت مرغ گرم، نیازی به توزیع گوشت مرغ منجمد نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازی به قیمت گذاری الزام آور نیست، خاطرنشان کرد: قیمت مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضا است و فقط برای مرغ نیاز به اعلام قیمت پایه است.

صادرات، تولید قراردادی و خرید اضطراری مرغ مازاد باید در اولویت سیاست های معاونت طیور وزارت جهاد کشاورزی باشد چرا که مرغداری های راکد با تولید قراردادی به چرخه فعالیت باز می گردند و خرید مرغ مازاد بازار محصول را متعادل می کند. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا