بانک و بیمه

تثبیت جریان‌های درآمدی پایدار بانک سینا

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک سینا، سیاست های مدیریتی بانک سینا در زمینه جذب سپرده موثر بوده و در سال گذشته رشد چشمگیر سپرده های این بانک به میزان ۲۵.۳ میلیارد تومان در مجموع حدود ۸۰ هزار تومان را به ثبت رساند. ما میلیاردها تومان بودیم. واضح است که هر چه بانک منابع بیشتری در اختیار داشته باشد، قدرت بیشتری برای ارائه تسهیلات و در نتیجه کسب درآمد در محل اعطای تسهیلات دارد. بر اساس گزارش ها، تحت تأثیر افزایش توانایی بانک در ارائه تسهیلات، میزان تسهیلات اعطایی در دی ماه ۱۴۰۲ از مرز ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان گذشت که نسبت به آذر ۱۴۰۱ رشد ۷۵ درصدی داشته است.

با عملکرد مذکور کانال اصلی درآمدی بانک سینا یعنی درآمد اعطای تسهیلات به بیش از ۶۲۵۶ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۱۵۵۶ میلیارد تومانی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این در حالی است که رکورد درآمد جدیدی برای بانک سینا در آذرماه امسال با شناسایی ۹۱۳ میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات به ثبت رسید. در ماه قبل این درآمدها ۷۹۷ میلیارد تومان گزارش شده بود، یعنی در ماه گذشته ۱۱۶ میلیارد تومان افزایش ارزش درآمدهای دریافتی بانک از محل اعطای تسهیلات را به ثبت رساندیم.

تفاوت عملکرد بانک سینا با سایر رقبا در این است که علیرغم افزایش درآمد حاصل از اعطای تسهیلات، سود پرداختی به سپرده گذاران که اصلی ترین خروجی وجوه کسب و کار است، تنها دو میلیارد تومان افزایش یافت که به معنای بهینه و مدیریت اقتصادی منابع موجود در این بانک. .

وسینا یکی از معدود نمادهای بانکی است که تراز عملیاتی مثبت را گزارش می کند. در دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۲، تراز عملیاتی بانک به عدد مثبت چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان محاسبه شد که نسبت به مدت مشابه نشان دهنده افزایش قابل توجه ۹۱ درصدی این شاخص حجم مالی مهم است. بهبود تراز عملیاتی در بخش بانکی مشابه رشد حاشیه سود عملیاتی در بخش‌های تولیدی و تجاری است که سود بیشتری را نسبت به دوره قبل نوید می‌دهد.

بر اساس بررسی های انجام شده، افزایش قابل توجهی در سپرده های بانکی نزد سایر بانک ها وجود دارد. به این ترتیب، گزارش شد که مانده سپرده های ریالی و ارزی سایر بانک ها در آذرماه ۱۴۰۱ تنها ۱۵ میلیارد تومان بوده و این رقم در آذرماه همان سال به بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این افزایش حجم سپرده طی ۹ ماه گذشته بانک سینابه ۱۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

لازم به ذکر است که جریان نقدی ناشی از هزینه های مالی مانند دوره قبل از چرخه مالی فعالیت بانک حذف نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا