ترندهای روز

یک مطالعه جدید: نسل بشر زودتر از تصور منقرض خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک مطالعه جدید پیش‌بینی می‌کند که نسل بشر در ۲۵۰ میلیون سال آینده منقرض خواهد شد، اما دانشمندان می‌گویند اگر همین حالا سوزاندن سوخت‌های فسیلی را متوقف نکنیم، این اتفاق زودتر خواهد افتاد.

به گزارش ایتنا، روزنامه انگلیسی دیلی میل به نقل از محققان دانشگاه بریستول نوشت: شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهد که سیاره ما با یک انقراض دسته جمعی روبرو خواهد شد که تمام پستانداران از جمله انسان را نابود خواهد کرد.

محققان می گویند که هر گونه حیاتی که در آن زمان (پس از ۲۵۰ میلیون سال) روی زمین باقی بماند، باید با دمای بین ۱۰۴ تا ۱۵۸ درجه فارنهایت (۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد) کنار بیاید، که بعید به نظر می رسد.

اما محاسبات آنها گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی و سایر منابع ساخت بشر را در نظر نمی گیرد، بنابراین زمان انقراض انسان به احتمال زیاد نزدیک تر است.

این اولین انقراض دسته جمعی از زمان انقراض دایناسورها در حدود ۶۶ میلیون سال پیش خواهد بود.

دکتر الکساندر فارنسورث، محقق ارشد در دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه بریستول، این مطالعه جدید را رهبری کرد.

فارنزورث گفت: “چشم انداز آینده دور بسیار تاریک به نظر می رسد.” سطوح دی کربن دی اکسید می تواند سطوح فعلی را دو برابر کند. انسان ها به همراه گونه های دیگر به دلیل ناتوانی در دفع این گرما با تعریق و خنک کردن بدن خود خواهند مرد.

به گفته محققان، طی ۲۵۰ میلیون سال، تمام قاره های زمین حرکت خواهند کرد تا یک قاره غول پیکر را تشکیل دهند.

در عین حال، اقیانوس آرام بیشتر سطح زمین را پوشش خواهد داد.

محققان می گویند که فرآیندهای زمین شناسی در پوسته زمین منجر به فوران های آتشفشانی بیشتری می شود که انتشار گازهای گلخانه ای عظیم را آزاد می کند. دی اکسید کربن وارد جو می شود و منجر به گرم شدن بیشتر سیاره می شود.

پروفسور بنجامین میلز از دانشگاه لیدز، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “البته این بر این فرض است که انسان سوزاندن سوخت های فسیلی را متوقف می کند، در غیر این صورت ما این ارقام را خیلی زودتر خواهیم دید.”

نتایج نشان می دهد که تنها ۸ تا ۱۶ درصد از زمین ها برای زندگی پستانداران مناسب است، اما احتمالاً همه گونه های این حیوانات منقرض خواهند شد.

فارنزورث می‌گوید: «ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که انسان‌ها چقدر دوام خواهند آورد، اما اگر فرض کنیم برای مدت طولانی دوام می‌آوریم، چنین دنیای آینده برای ما ناخوشایند خواهد بود.»

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا