ترندهای روز

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان کشف کرده اند که فروچاله Taam Ja در خلیج Chetumal مکزیک عمیق ترین فروچاله زیر آب شناخته شده در جهان است. البته محققان هنوز نتوانسته اند به ته آن برسند، اما اندازه گیری های جدید نشان می دهد که این فروچاله می تواند به هزارتویی از غارها و تونل های زیر آب متصل شود.

بر اساس گزارش LiveScience و مقاله ای که در Frontiers منتشر شده است، در اواخر سال ۲۰۲۳، غواصان برای شناسایی شرایط محیطی Taam Ja به داخل این فروچاله رفتند تا دما و عمق آن را با دستگاه ویژه ای به نام CTD اندازه گیری کنند. محققان دریافتند که داده های این دستگاه نشان می دهد که تام جا عمیق ترین فروچاله شناخته شده جهان است که حداقل ۴۲۰ متر زیر سطح دریا امتداد دارد.

عمیق ترین چاله آب جهان در مکزیک

در سال ۲۰۲۱، دانشمندان عمق تام جا را ۱۴۶ متر کمتر از رقم فعلی تخمین زدند و به همین دلیل به آن لقب دومین چاله عمیق آب در جهان دادند. اما اکنون با یک محاسبه دقیق تر، «سانشا یونگل آبی پیت» معروف به «دراگون پیت» با عمق ۳۰۱ متر مقام اول را به تام جا داده است.

البته ابزار CTD مورد استفاده محققان در مطالعه اخیر نتوانسته عمق واقعی گودال آب تام جا را کشف کند زیرا این دستگاه تنها تا عمق ۵۰۰ متری می تواند کار کند.

چاله های آب در واقع غارهای عمودی پر از آب هستند که در مناطق ساحلی با سنگ بستر متشکل از مواد محلول مانند سنگ آهک، مرمر یا گچ یافت می شوند. این گودال ها زمانی ایجاد می شوند که آب از طریق سنگ بستر نفوذ کند و مواد معدنی را در خود حل کند و باعث ایجاد ترک شود. در نهایت با پیشروی آب، سنگ بستر فرو می ریزد و یک فروچاله تشکیل می شود. از نمونه های معروف آن می توان به گودال آبی دین در باهاما و گودال آبی دهاب در مصر اشاره کرد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا