بانک و بیمه

تقویت بنیه بانک مرکزی در مدیریت بازار با ارزهای بلوکه شده| راهنمایی دلار به پله های قیمتی پایین تر

بازار؛ گروه بانک و بیمه: امروز با بازگشت آرامش به بازار پس از رشد هیجانی و غیرمنطقی چند هفته اخیر، قیمت ارز در حال کاهش است. قیمت دلار به دلیل ناآرامی ها و تنش در بازار به دلیل تشدید تنش ها در منطقه به ویژه حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به ۷۰ هزار تومان رسید. این گونه اجناس خریدند، اما اکنون با فروکش شدن نابسامانی های ناشی از بازار و بازگشت قیمت ها، دلار را به قیمت ۶۰ هزار تومان می فروشند که البته خریدار برای آن وجود ندارد.

در این شرایط اکنون خبرهای امیدوارکننده جدیدی از گشایش ارز به گوش می رسد و به گفته مسئولان بانک مرکزی، مذاکرات و اقدامات مثمر ثمری برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده ایران در برخی کشورها آغاز شده است. معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد؛ خوشبختانه پس از سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عربستان برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی، مذاکرات خوبی در حاشیه این اجلاس با نمایندگان سازمان های بین المللی و مرکزی انجام شد. بانک های کشورهایی که شرکای تجاری ما هستند و اتفاقات خوبی در خصوص گشایش هایی برای آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان است که سال هاست در برخی کشورها استفاده نشده است که در آینده اعلام خواهد شد.

خبر گش ه ه رزی ب من من من که به گفته ک ب ب بر من رزی رزی ب رزی بی بی پشتو رزی رزی ه ه ه بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر بر. ابع ارزی با فراغ بال بیشتر انجام می دهد که کار می کند

دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بازتر است

خبر خوش مبنی بر گشایش های ارزی و بازگشت ارزهای بلوکی از طرق مختلف، دست بانک مرکزی را برای مدیریت منابع ارزی باز می کند که بی شک تقویت حمایت های ارزی و تصمیم گیری برای تامین منابع ارزی در کشور را در پی خواهد داشت. کشور آزادانه تر اتفاق خواهد افتاد. گشایش های ارزی که به طور مستقیم و غیرمستقیم از روند تامین ارز مورد نیاز کشور برای خرید کالاهای مهم ارزی وارداتی مانند دارو، تجهیزات پزشکی، تسهیلات دامی و غیره حمایت می کند.

به عنوان مثال، طبق اظهارات قائم مقام بانک مرکزی، در ماه های اخیر ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی از محل منابع بلوکه شده تامین مالی شده است که فرصت های جدیدی را برای تامین مالی جدید برای این بانک باز کرده است. زیرا تا کنون عملاً هیچ تأمین مالی جدیدی صورت نگرفته است، زیرا ایران بدهی داشته است. در خصوص تامین منابع ارزی سفر اخیر زائران به سرزمین وحی نیز منابع بلوکه شده کشورمان در بانک های عربستان مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین بازگشایی منابع مسدود شده کمک قابل توجهی به تامین ارز مورد نیاز کشور خواهد کرد. مصداق آن همانطور که اشاره شد تهیه ارز حج بود. اگر گشایش از قبل محقق نمی شد، این منابع باید از ذخایر ارزی کشور تامین می شد.

هرگونه گشایش ارز بدون شک به تقویت منابع ارزی کشور کمک می کند، زیرا از طریق این منابع بخشی از ارز کشور برای خرید کالاهای ارزی برای نیازهای وارداتی و به ویژه برای تامین ارز لازم در داخل و خارج مورد نیاز است. مرزها در بحث اقتصادی و… تا حدودی حل خواهد شد

تقویت منابع ارزی کشور برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره تاثیر باز شدن منابع بلوکه شده کشورمان و اقدامات انجام شده برای بازگشت ارزهای بلوکه شده به ایران، گفت: هر گونه گشایش ارزی بدون شک به تقویت منابع ارزی کشور کمک می کند، زیرا از طریق این منابع بخشی از نیازهای ارزی کشور برای خرید کالای ارزی برای نیازهای وارداتی و همچنین تامین ارز مورد نیاز چه در داخل و چه در خارج از مرزها به ویژه در بحث مبادلات اقتصادی و … تا حدی برطرف می شود. تجربه بازگشت ارز مصدوی از کره جنوبی نیز مشابه بود. علاوه بر این، اخباری از این دست همواره بر بازار ارز تاثیر مثبتی بر جای می گذارد و باعث عدم افزایش و حتی کاهش قیمت ها می شود.

وی توضیح داد: در شرایطی که شوک سیاسی به دنبال درگیری های منطقه در هفته های اخیر بازار ارز را مختل کرد و دلار با رشد عجیبی به ۷۰ هزار تومان رسید، اکنون هیجانات در بازار فروکش کرده و قیمت دلار کاهش یافته است. به زیر ۶۰۰۰۰ تومان رسیده، نوسان دارد. اکنون که موضوع گشایش های ارزی در سرفصل ها قرار گرفته است، این موضوع تاثیر مثبتی در آرامش بازار ارز و کاهش قیمت ها و همچنین ثبات بازار دارد.

اگر بازگشت ارزهای بلوکی با مدیریت صحیح بانک مرکزی برای تسهیل واردات فعالان اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد و تامین کننده ارز برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین شود، بدون شک منافع غیرمستقیم به دست همگان خواهد رسید.

بازگشت ارزهای بلوکی چه تاثیری بر جدول محبوب و اقتصاد کشور خواهد داشت

وی در پاسخ به اینکه گشایش ارزها و بازگشت منابع در گذشته تاثیر عمده ای بر سفره مردم نداشت، آیا با بازگشت ارزهای بلوکه شده جدید تحولی در اقتصاد کشور و خانوارها ایجاد می شود؟ وی توضیح داد: البته این سوال بستگی به میزان منابع ارزی برای برگشت به کشور و نحوه برگشت مستقیم یا غیرمستقیم آنها دارد. اگرچه بازگشت منابع ارزی از همه لحاظ به نفع کشور است، اما از آنجایی که بانک مرکزی مدیریت خود را دارد، باید منتظر چگونگی و نحوه استفاده از آنها بود.

به گفته بغزیان، در صورتی که ارزهای بلوکه شده به کشور بازگردند و بانک مرکزی آنها را به ریال تبدیل و به جامعه تزریق کند، امکان رشد نقدینگی وجود دارد و چنین رویکردی در صورتی می تواند تورم را تشدید کند که البته تنها از این ارزها استفاده شود. واردات با حق برای تسهیل در اداره بانک مرکزی، فعالان اقتصادی و تامین کنندگان ارز برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در نظر گرفته شده است. بدون شک فواید غیرمستقیم آن به گوش همگان خواهد رسید. در چنین شرایطی، بانک مرکزی تصمیم گیرنده نهایی برای مدیریت منابع ارزی کشور است تا بتواند از ارز به خوبی استفاده کند و بداند چگونه و کجا از آن استفاده کند.

با بازگشت ارزهای بلوکه شده، تقاضای غیرواقعی ارز در بازار به شدت کاهش می یابد و قیمت ها کاهش می یابد، به طوری که دیروز با توجه به خبر گشایش ارزهای جدید بازار آزاد امروز و هم اکنون نرخ دلار به ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت. دلار از آستانه ۶۱ هزار تومان بالا رفت

کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار

از سوی دیگر، بر اساس این گزارش، پس از بازگشت آرامش این روزها به بازار ارز و کاهش قیمت ها، خبرهای خوب و امیدوارکننده ای از گشایش های ارزی به گوش می رسد. کارشناسان می گویند؛ در چنین مواقعی تقاضای غیرواقعی ارز در بازار به شدت کاهش می یابد و کاهش تقاضا و همچنین جو آرام بازار به این امر منجر می شود که قیمت ها نه تنها افزایش نمی یابد بلکه کاهش می یابد، بنابراین نرخ دلار پس از کاهش می یابد. دیروز از خبر گشایش های جدید ارزی تحت تاثیر قرار گرفت، امروز در بازار سقوط کرد و اکنون در آستانه ۶۱ هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا