اخبار اقتصاد ایران

تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی؛ رکوردشکنی «سبزی و حبوبات» در فروردین :: ایران تحلیل

شواهد آماری نشان می دهد که فروردین در سال جاری سطح عمومی قیمت اقلام خوراکی نسبت به اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است. در بین گروه های غذایی، «سبزی و حبوبات» بیشترین و «شیر، پنیر و تخم مرغ» کمترین تورم ماهانه را در فروردین ماه ثبت کرده اند.

به گزارش ایران تحلیل، مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود تورم ماهانه را منتشر کرد فروردین ۱۴۰۳ انجام داده است. نظرسنجی ها، خبر افزایش سطح عمومی قیمت انواع اقلام خوراکی در اولین ماه سال جاری است اسفند می دهد ۱۴۰۲ البته باید توجه داشت که تورم اقلام خوراکی میانگین تورم ۹ گروه تشکیل دهنده آن است.

شواهد آماری نشان می دهد که در بین این گروه ها، فروردین ۱۴۰۳ «سبزی و حبوبات» بیشترین و «شیر، پنیر و تخم مرغ» کمترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده اند.

مقایسه سطح عمومی قیمت مواد غذایی در فروردین و اسفند گزارش شده است که تورم ماهانه در اولین ماه سال جاری در پنج گروه افزایش یافته است. «سبزی و حبوبات» بیشترین افزایش نرخ تورم را دارند فروردین ماه را تجربه کرده اند. «قند، شکر و شیرینی» نیز همین میزان تورم را در این مدت به ثبت رسانده اند. «میوه‌ها و آجیل‌ها»، «نوشیدنی‌های غیرالکلی» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» نیز سطح تورم را کاهش داده‌اند.

لازم به ذکر است که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست و نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت ها است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و تغییرات آنها در فروردین ماه بررسی شده است.
تورم مواد غذایی افزایش یافت

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود آمار تورم را منتشر کرد فروردین در ماه ۱۴۰۳. شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی در فروردین امسال به ۲.۹ درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با اسفند در سال گذشته ۱.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

بر اساس طبقه بندی مرکز آمار، تورم مواد غذایی از میانگین تورم ۹ گروه تشکیل دهنده آن به دست می آید. این گروه ها شامل «سبزیجات و حبوبات»، «میوه ها و مغزها»، «گوشت قرمز و سفید و فراورده های آن»، «قند، شکر و شیرینی»، «نان و غلات»، «روغن و چربی»، «شیر، پنیر و تخم مرغ، “نوشیدنی های غیر الکلی” و “محصولات غذایی طبقه بندی نشده در جای دیگر”. در ادامه به بررسی تورم ماهانه گروه های غذایی و تغییرات آن می پردازیم فروردین ۱۴۰۳ پرداخت شده است.

“سبزیجات و لوبیا” در بالای هرم غذایی فروردین

برآوردهای مرکز آمار حاکی از آن است که در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه گروه های مختلف غذایی بین ۹.۴ تا ۰ درصد در نوسان بود. تورم یکی از شاخص های کلان اقتصادی است که تغییر قیمت سبد غذایی متنوع و یکسان را در یک بازه زمانی معین نسبت به دوره قبل نشان می دهد.

شواهد نشان می دهد که در فروردین در سال ۱۴۰۳، «سبزی و حبوبات» با تورم ۹.۴ درصدی در بالاترین سکوی تورم در بین ۹ گروه مواد غذایی قرار گرفته است. این میزان در هشت گروه دیگر کمتر از ۳.۵ درصد برآورد شده است.

«میوه و خشکبار» با تورم ۳.۲ درصدی و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آن» با تورم ۲.۸ درصدی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم تورم ماهانه قرار دارند. فروردین مواد غذایی قرار داده شده است. شواهد آماری نشان می دهد که این رقم در ۲ گروه کمتر از یک درصد بوده است.
رکورد «شیر، پنیر و تخم مرغ» در فورین شکسته شد

مورد تورم امسال در حالی که در فروردین امسال افتتاح شد و نرخ ماهانه آن در گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» صفر درصد بود. به عبارت دیگر مصرف کنندگان اقلام این گروه فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ۱۴۰۲ شاهد ثبات قیمت بوده است که این رقم کمترین تورم ثبت شده در مقایسه با هشت گروه دیگر از اقلام غذایی در بازه زمانی در نظر گرفته شده است. همچنین مشاهدات بیشتر حاکی از آن است که این رقم کمترین تورم ثبت شده گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» است. اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نیز تا کنون در نظر گرفته شده است.

«روغن ها و چربی ها» در ابتدای سال جاری تورم کمتر از یک درصدی را تجربه کردند. به طور دقیق تر، در فروردین در سال جاری میانگین سطح عمومی قیمت «روغن‌ها و چربی‌ها» نسبت به همین نرخ در اسفند سال گذشته ۰.۶ درصد افزایش داشته است. بنابراین این گروه در رتبه دوم ثبت کمترین نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی قرار دارد. در سایر گروه های غذایی نرخ تورم ماهانه بیش از ۱ درصد است.

کاهش تورم ماهانه ۳ ماده غذایی فروردین ماه

مقایسه نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی فروردین امسال و اسفند ۱۴۰۲ گزارش می دهد که این نرخ در پنج گروه افزایش یافته است. «سبزی و حبوبات» با ۶.۶ واحد درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را در اولین ماه سال جاری به ثبت رسانده است. افزایش در چهار گروه دیگر در سطوح کمتر از ۳ واحد درصد اعلام شده است.

مشاهدات نشان می دهد که در یک گروه خوراکی، نرخ تورم ماهانه فروردین و اسفند در همین سطح بوده است. به عبارت دقیق تر، نرخ تورم «قند، شکر و شیرینی» در دو فصل متوالی در سطح ۲.۲ درصد بوده است.

از سوی دیگر، تورم ماهانه مواد غذایی در سه گروه روند کاهشی داشته است. مثلاً تورم «میوه و آجیل» در فروردین امسال ۰.۸ واحد درصد کمتر از ماه مارس است. این نرخ در “شیر، پنیر و تخم مرغ” ۰.۶ واحد درصد و در “مشروبات الکلی” ۰.۲ واحد درصد کمتر از اسفند ماه بوده است.

لازم به ذکر است که کاهش تورم ماهانه مواد غذایی به معنای کاهش قیمت آنها نیست. بلکه نشان دهنده کاهش سرعت رشد آنهاست. حال باید دید آیا دولت در اردیبهشت ماه موفق به کنترل قیمت مواد غذایی و ثابت نگه داشتن آن در محدوده مشخصی خواهد شد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا