اقتصاد جهان

توقیف دارایی های روسیه دلارزدایی را تسریع می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بلومبرگ نیوز به نقل از یک مقام سابق صندوق بین المللی پول هشدار داد که تقویت دلار آمریکا با توقیف دارایی های مسدود شده روسیه، روند دلارزدایی جهانی را تسریع می کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این هفته لایحه‌ای را امضا کرد که اجازه می‌دهد دارایی‌های دولتی روسیه در این کشور به نفع واشنگتن مصادره شود.

آمریکا مدت‌هاست که اصرار دارد که این منابع مالی را برای کمک به اوکراین و استفاده از آن در جنگ علیه روسیه به دست آورد.

در همین حال، وزرای اقتصاد G7 و مقامات اتحادیه اروپا به ابراز نگرانی در مورد مبنای قانونی هرگونه توقیف این دارایی ها ادامه دادند.

ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه از جمله حدود ۵ میلیارد دلار در بانک های ایالات متحده را به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین مسدود کرده اند.

بلومبرگ به نقل از اسوار پراساد، مقام سابق صندوق بین‌المللی پول هشدار داد: «اقدام ایالات متحده برای تجهیز بیش از حد پول خود با مصادره ذخایر دلار، مطمئناً رقبای آمریکا را به فکر (در مورد دلارزدایی) می‌اندازد.

قانون موسوم به REPO که بایدن روز چهارشنبه به همراه بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی یف امضا کرد، به رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا دارایی های دولت روسیه را که در بانک های ایالات متحده نگهداری می شود مصادره کند و آنها را به صندوق بازسازی اوکراین منتقل کند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای تاکید کرد: “ائتلاف بین المللی ما” باید فورا از ارزش دارایی های دولتی و دارایی های راکد روسیه سوء استفاده کند.

انتهای پیام/+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا