اخبار اقتصاد ایران

تیم اقتصادی؛ نقطه ضعف دولت است | سوء تدبیرهای مدیریتی و تحریم 2 عامل عدم موفقیت

دو عامل باعث شکست دولت شده است، یکی تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران اعمال شده و امروز عمیق تر شده است و نکته بعدی سوء مدیریت کشور است که نتیجه آن کاهش بهره وری است.

ایران تحلیل، هادی حقسونه کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت:

دولت با شعارهایی که عمدتاً شعار اقتصادی بود از ملت رای آورد. اگرچه میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گذشته کمتر از ۵۰ درصد بود، اما به هر حال اساس این بود که مردم از شعارهای کاندیدای ریاست جمهوری مانند ساخت یک میلیون خانه در سال حمایت کردند. ایجاد یک میلیون شغل در سال، تک رقمی شدن نرخ تورم، اینکه اقتصاددانان را به صف کنند و کار را انجام دهند، که گفته شد مشکل کشور تحریم نیست بلکه سوءمدیریت در داخل کشور است و… اعتماد و توجه کنید بر این اساس شعارهایی از این دست داده شد، رأی گیری شد و دولت مستقر شد. امروز اگر بخواهیم ارزیابی از دولت داشته باشیم طبیعتاً می توان به نکات مثبت و منفی اشاره کرد. نکات مثبت بحث یکپارچگی حکمرانی بین دولت، مجلس و سایر نهادها که البته تاثیری در کار نداشت، چرا که اگر تاثیر می گذاشت باید شاخص ها به سمت نقطه مطلوب حرکت می کرد. که نکرد. نکته دوم اینکه حمایت همه جانبه می شود و این حمایت از سوی دولت بی سابقه است. ثالثاً دست دولت در عزل و نصب باز است و نیازی به استیضاح مجلس نبود. البته در کار اجرایی بحث پنجره واحد، پیگیری مناسبی انجام دادند یا ارتباط با کشورهای همسایه اتفاق مثبتی بود. اما هیچ برنامه ای از سوی دولت در خصوص مسائل راهبردی اقتصاد ایران وجود نداشت.
اگر این دولت به ارز ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری اعتراض می کرد، آن ارز تقریبا دو و نیم تا سه برابر ارز آزاد می شد. اما الان ۲۸۵۰۰ تومان که درست کردند با ارز بالای ۶۲۰۰۰ تومان هم همین فاصله است. بنابراین اگر آن طرح اشتباه بود، این طرح هم اشتباه است و فرقی نمی کند. یا اینکه بازار همچنان با چند نرخ ارز مواجه است مشکل اساسی است. در مورد تیم اقتصادی دولت، افراد کمی هستند که این تیم اقتصادی را تایید کنند و بگویند این تیم بهترین تیم اقتصادی است، اگر این همه تغییرات نبود، مانند رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان برنامه و بودجه. بانک مرکزی تغییر کرد اگر وزیر اقتصاد تغییر نکرد به این دلیل است که همه می دانند وزارت اقتصاد نسبت به سایر سازمان ها وضعیت بهتری ندارد. بنابراین نقطه ضعف این دولت تیم اقتصادی است که نتوانست استراتژی مناسبی برای اقتصاد کشور انتخاب کند و نتیجه این شد که همچنان تورم بالای ۴۰ درصد داریم که در تاریخ ایران که ۴۰ درصد داریم بی سابقه است. تورم چند ساله
در سیاست خارجی هم همینطور است. چون احیای برجام قابل تحقق بود و این دولت در همان ابتدای کار قبل از تاسیس با دولت قبل همکاری کرد، برجام تکمیل شد، اما چون می خواستند کار را به نام خودشان تمام کنند و این شعار را ثابت کنند که مسائل کشور هیچ ربطی به تحریم ها ندارد. اما پر واضح است که هیچ کدام از شعارها ثابت نشد و هنوز بعد از گذشت ۳ سال از نظر کارآمدی این دولت; کشور تحریم است و نفت را فقط به چین و با تخفیف می فروشیم. اینها واقعیت های اقتصاد ایران است.
در حوزه مسکن و نوید یک میلیون واحد مسکونی در سال همچنان مسکن مهر حدود ۲۵۰۰۰۰ واحد تکمیل نشد. اینها واقعیت هایی است که دولت با آن مواجه است.
دو عامل باعث شکست دولت شده است، یکی تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران اعمال شده و امروز عمیق تر شده است و نکته بعدی سوء مدیریت کشور است که نتیجه آن کاهش بهره وری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا