اخبار اقتصاد ایران

جلسه‌ کمیته مزد 1403 برگزار شد | رونمایی وزارت بهداشت از سبد غذایی جدید!

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: در این جلسه وزارت بهداشت از سبد غذایی جدید خود رونمایی کرد که همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم میزان کالری مورد نیاز هر فرد در این سبد کاهش یافته است.

ایران تحلیل جلسه کمیته دستمزد امروز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه با حضور گروه های کارگری، کارفرمایی و دولتی برگزار شد.

محسن باقری نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره این جلسه گفت: در این جلسه وزارت بهداشت از سبد غذایی جدید خود رونمایی کرد که همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم میزان کالری مورد نیاز هر فرد در این سبد غذایی است. سبد کاهش یافته است.

وی گفت: وزارت بهداشت در اقدامی کاملا یک جانبه و غیرقانونی و بدون حضور شرکای اجتماعی، سبدی را معرفی کرده است که در آن تعداد قابل توجهی از اقلام سبد کاهش یافته است.

باقری تصریح کرد: به عنوان مثال در سبد جدید ۳۰ گرم از مصرف روزانه نان مورد نیاز هر نفر کاهش یافته است. همچنین حدود ۱۰ گرم مصرف گوشت کاهش یافته است. یعنی در حالی که در سبد قبلی میزان مصرف روزانه گوشت ۴۸ گرم تعریف شده بود، در سبد جدید این میزان به ۳۸ گرم رسیده یا ۲۸۰ گرم میوه به ۲۰۰ گرم کاهش یافته است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: این سبد در واقع اقلام غذایی مورد نیاز انسان را برای بقا تعریف می کند و متاسفانه باید بگوییم که این حداقل سبد مبنای تعیین سبد معیشت کارگران است و این سبد نیز کاهش می یابد و در نهایت سبد معیشتی به شدت به شکل حداقلی تعیین می شود.

وی تاکید کرد: یک کارگر عادی روزانه ۲۸۰۰ کالری نیاز دارد که این میزان در مشاغل سخت تر به حداقل ۵۰۰۰ کالری در روز می رسد که در این سبد به شدت کاهش می یابد و این کاهش در سبد معیشت خود را نشان خواهد داد. .

باقری گفت: در خصوص این سبد عنوان شد که در تعیین آن نظر شرکای اجتماعی نیز گرفته شده است که ما تکذیب می کنیم. من به عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار می گویم که تاکنون هیچ گروه کارگری در جلساتی که وزارت بهداشت تشکیل می دهد حضور نداشته است و این سبد غذایی مورد تایید ما نیست.

این فعال کارگری تاکید کرد: تنها نتیجه ای که از معرفی این سبد به دست می آید این است که این سبد علمی و کارشناسی نیست و احتمالا به دستور وزارت اقتصاد طراحی شده است و استفاده از آن صرفا برای کاهش قیمت است. نرخ سبد معیشت کارگران

باقری بیان کرد: در این جلسه موضوع سبد معیشت منطقه نیز به صورت محدود مطرح شد اما این موضوع اصلا جدی نیست چرا که عملا سبد معیشت متفاوتی برای مناطق مختلف وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا