اقتصاد جهان

جهش 8 درصدی قیمت گاز اروپا در 1 روز

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های بورس بین قاره ای لندن (ICE)، قیمت گاز طبیعی در غرب اروپا روز چهارشنبه بیش از ۸ درصد افزایش یافت.

معاملات آتی گاز برای تحویل جولای در بورس گاز هلند (TTF) با ۸.۴ درصد افزایش به ۴۲۹.۸ دلار در هر هزار متر مکعب یا ۳۷.۰۵۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت برای هر خانوار رسید.

این افزایش در بحبوحه افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه صورت می گیرد که تامین کننده اصلی منابع انرژی و بزرگراه کلیدی برای عبور کشتی ها و نفتکش ها در سراسر جهان است. به ویژه تشدید درگیری بین اسرائیل و غزه که می تواند به کل منطقه سرایت کند.

بر اساس این گزارش، حملات هوایی اخیر آمریکا علیه شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله در عراق و حملات مجدد شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ نگرانی‌ها را در مورد ثبات کل منطقه افزایش داده است.

کشتی هایی که از طریق کانال سوئز به سمت دریای مدیترانه حرکت می کنند، محموله های خود را از طریق دریای سرخ به اروپا منتقل می کنند.

داده‌های ردیابی کشتی‌های جهانی بلومبرگ نشان می‌دهد که برخی از کشتی‌های گاز طبیعی مایع (LNG) اخیرا سفرهای خود را تمدید کرده‌اند و مسیرهای خود را برای اجتناب از منطقه تغییر داده‌اند.

در دو سال گذشته، کانال سوئز به شریان اصلی گاز LNG در جهان تبدیل شده است و کشورهای اروپایی از آن برای جایگزینی گاز خط لوله روسیه استفاده کرده اند.

امسال اهمیت این مسیر به دلیل ترافیک سنگین در کانال پاناما بیشتر شده است، زیرا کشتی هایی که محموله های خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا می برند اغلب باید از کانال سوئز عبور کنند.

قیمت گاز در اروپا اخیراً علیرغم افزایش نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نسبتاً ثابت مانده است.

با توجه به ذخایر بالا و تقاضای کم در فصل سرما پیش بینی می شود قیمت گاز طبیعی بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد که این امر باعث افزایش خوش بینی مردم این قاره خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا