طلا و ارز

حباب قیمت سکه 30 درصد شد / وقت خرید طلاست؟

به گفته Tejarat News ، قیمت طلا و سکه ها از ابتدای سال به دلیل یخ زدگی ارز سیاست گذار در مسیر خنثی بوده است. قیمت دلار و نرخ جهانی طلا عواملی هستند که بر رشد قیمت در بازار داخلی طلا تأثیر می‌گذارند.

علاوه بر این، معامله گران می گویند ثبات قیمت ها به شدت بر توسعه تقاضا تأثیر گذاشته و این موضوع اصناف طلا را با مشکل مواجه کرده است. در همین زمینه ایران تحلیل در گفت و گو با میثم رادپور کارشناس و تحلیلگر اقتصادی به تحلیل روند میان مدت و بلندمدت قیمت در بازار طلا پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

۲ عامل موثر بر بازار طلا

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می گذارد؟

وقتی از بازار طلا صحبت می کنیم باید بازار ارز جهانی را هم در نظر بگیریم. این دو عامل وضعیت بازار طلا را در کشور تعیین می کند. اگر مشکل حباب سکه را نادیده بگیریم ، که تا حد زیادی حدود ۳۰ ٪ را شامل می شود ، دو مشکل باقی مانده است: اقتصاد جهانی و قیمت ارز.

این دو عامل در حال حاضر چه تاثیری بر بازار طلا دارند؟

قیمت ارز در حال حاضر ثابت است و دلیل اصلی آن سیاست تثبیت به دلیل افزایش فروش نفت در بازار است. ایران روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت می فروشد و این شرایط وضعیت تراز پرداخت های ما را نسبت به گذشته بهبود بخشیده است. این بدان معناست که بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است. البته قیمت جهانی طلا امروز حدود ۲۰۰۰ دلار است و شاهد نوسانات جدی در طلای جهانی نیستیم.

طلا یا دلار جهانی؛ کدامیک روی قیمت طلا تاثیر بیشتری دارد؟

آیا عوامل تعیین کننده قیمت بازار طلا در این بازار به یک اندازه موثر هستند؟

نه بیشتر نوسانات قیمت طلا ناشی از بخش ارز یعنی قیمت دلار به ریال است و در بلندمدت تورم کشور همچنان میزان حرکت نرخ ارز را تعیین می کند. پس از وقوع حادثه در بازار طلا و کالا به ویژه به دلیل تاثیر کرونا در جهان، نوسانات قابل توجهی در کالاهای اساسی به وجود آمد و به دلیل تزریق گسترده دولت ها، بانک های مرکزی و به طور کلی دولت ها به ارز جهانی شاهد تورم بالایی بودیم. بازارها

آیا این بدان معناست که میزان پولی که به سیستم پولی وارد شده بیشتر از بحران سال ۲۰۰۸ بوده است؟

بله، در ایالات متحده و کشورهای منطقه یورو و ژاپن، بانک های مرکزی پول منتشر کرده اند، اما قیمت طلا تغییر نکرده است. با نگاهی تاریخی به گذشته، می‌توان نتیجه گرفت که رفتار مورد انتظار طلا در مقایسه با سایر بازارها رخ نداده است.

طلا به طور سنتی رقیب ارز فیات در نظر گرفته می شود. اما با افزایش جدی در کل عرضه پول ، یعنی افزایش پول اعتباری در جهان ، افزایش قیمت طلا وجود ندارد. در سال های اخیر مقدار پول و پول کاغذی چند برابر شده است. اما قیمت جهانی طلا آنطور که انتظار می رفت واکنش نشان نداد.

تاثیر حرکت جهانی طلا بر طلای داخلی

آیا نشانه هایی از حرکت قیمت طلا در سال جدید دیده می شود؟

بله، اگر قیمت طلا در دنیا افزایش پیدا نکند، می توان گفت که طلا خواص سابق خود را از دست داده است. می توان گفت که طلا گران و ارزان نیست; بنابراین، نشان دهنده یک فرصت سرمایه گذاری خوب است و می تواند سرمایه گذاری کم ریسک در طلا محسوب شود.

آنچه مشخص است افزایش قیمت دلار است. بنابراین ، طلا در بازار داخلی کاهش قابل توجهی در برابر دلار ندارد و پتانسیل طلای جهانی نیز صعودی است.

با توجه به این توضیحات، آیا قیمت طلا صعودی است؟

اگر به دوره بلند مدت نگاه کنیم ، من قطعاً اعتقاد ندارم که افزایش فروش نفت با وجود تورم می تواند بازار ارز را کنترل کند. من معتقدم که این بازار با تورم حرکت می کند و طبق فرضیات برابری قدرت اقتصادی و خرید فعلی ، این مشکل در آینده ای نه چندان دور بوجود می آید. این مسئله تأثیر مستقیمی در تحولات قیمت در بازار طلای داخلی دارد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا