بانک و بیمه

بانک خاورمیانه در موقعیت کم ریسک

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی بخش بانکی به دلیل نقش مهم آن در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور حائز اهمیت است. در زیر تحلیلی جامع از بانک خاورمیانه ارائه می کنیم.

ارائه و موقعیت شرکت
بانک خاورمیانه توسط گروهی مجرب از بانکداران که اکثر آنها وابسته به بانک کارآفرین بودند تاسیس شد و رقیب دیرینه بانک کارآفرین محسوب می شود. بانک خاورمیانه علاوه بر ارائه کلیه خدمات یک بانک تجاری، خدمات دیگری را نیز در زمینه بازار پول و سرمایه به صورت مستقیم و یا از طریق تأسیس شرکت های تابعه و یا وابسته مطابق با قوانین و مقررات بانک مرکزی و همچنین با ایجاد شرکت های تابعه یا وابسته ارائه کرده است. سازمان بورس و اوراق بهادار. اقدامات موثری در این زمینه از جمله اخذ مجوزهای اولیه از مراجع قضایی انجام شده است. از زیرمجموعه های بانک خاورمیانه می توان به کارگزاری خاورمیانه، بیمه عمر خاورمیانه و خدمات ارزی اشاره کرد. ارزش بازار بانک خاورمیانه در بورس ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر روزانه ۱.۷ میلیارد تومان معاملات انجام می دهد.

ترکیب سهامداران اصلی
شرکت سرمایه گذاری آتیه مسکن و شرکت کیا آسا تجارت توس به ترتیب با ۵ درصد و ۴.۸ درصد بزرگترین سهامداران بانک خاورمیانه هستند. به منظور ساماندهی تامین آتی کارکنان و مستمری بگیران بانک مسکن، شرکت سرمایه گذاری آتیه مسکن دار مرداد در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. سرمایه گذاری منابع موسسه مدیریت تعاونی آتیه امید که شامل صندوق های پس انداز اجتماعی، تامین آتی، غرامت فوت و حادثه و غرامت مزایای کارکنان می باشد توسط شرکت انجام می شود.

آخرین خبرها
اعطای بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و مهدکودک، افتتاح پنجمین مدرسه امید خاورمیانه جیرفت کرمان، صعود تیم فوتسال بانک خاورمیانه به دور دوم لیگ شرکت های بانک ها و پرداخت، فناوری اطلاعات و داروسازی، واریز تفاوت نرخ سود ثابت و سپرده مشتریان بانک خاورمیانه یکی از جدیدترین اخبار مرتبط با بانک خاورمیانه است.

بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب استهلاک، ۳۶۶ میلیارد تومان مالیات و ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص بالغ بر ۴۲۷ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با ۳۶ درصد افزایش به ۸۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۵۰ درصدی به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت قیمت به درآمد ۴.۲ برآورد شده است. قیمت سهم وخاور در حال رنج است و در سطح حمایتی قرار دارد و احتمال شکست آن به بالای مقاومت ۴۰۰ تومانی را افزایش می دهد.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان
نرخ سود تسهیلات بانکی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ درصدی ۵۰۰۰۹۵۷ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۰۰۰۳۶۵ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده شد. بانک خاورمیانه با سرمایه گذاری های جدید خود ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود ایجاد کرد که ۸۲ میلیارد تومان آن مشمول مالیات شد. این شرکت با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال قبل به سود خالص ۲۹۸۹ میلیارد تومان دست یافت. برنده شدن در جلسه شرکت در مرداد این ماه ۸۵ تومان بود که در ۴ سال گذشته روندی تقریباً خنثی داشته است.
بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب استهلاک، ۳۶۶ میلیارد تومان مالیات و ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص بالغ بر ۴۲۷ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با ۳۶ درصد افزایش به ۸۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۵۰ درصدی به ۴۵۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به عملکرد ۴.۲ برآورد شده است.

تحلیل تکنیکال
پس از مواجهه با مقاومت قوی در نرخ ۴۰۰ تومان در ۱۹ مهر ۱۴۰۲، قیمت با ۷ درصد افت مواجه شد و در حال حاضر در رنج است. نوسانگر RSI به حمایت پویا نزدیک شده است و با توجه به حمایت ایستا در قیمت ۳۵۰ تومان می توان انتظار صعود سهام وخاور را داشت. اگر مقاومت ۴۰۰ تومانی را بشکنید، می توانید به رسیدن به اهداف بالاتر امیدوار باشید. در غیر این صورت ساپورت قوی و معتبر ۳۲۰ تومانی به عنوان سکوی پرتاب در دسترس خواهد بود.

آخرین کلمه

تحرکات در صنعت بانکداری برای کارشناسان و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا