فرهنگ و هنر

درگذشت «احمد خان» خواننده پیشگام موسیقی خراسان :: ایران تحلیل

یکی از پژوهشگران موسیقی خطه خراسان از درگذشت احمدخان نورزی معروف به احمد خاص، خواننده و دوتار نواز خراسانی در روز یکشنبه ۲۳ ام خبر داد. اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش ایران تحلیل، غفور محمدزاده خواننده و پژوهشگر موسیقی خطه خراسان در گفتگو با خبرنگار مهر درگذشت احمدخان نورزایی خواننده و دوتار نواز خراسانی یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: احمد نورزی معروف به احمدخان و معروف به احمد خاص، خواننده و نوازنده دوتار اهل صالح آباد خراسان رضوی بود. لحن اصلی احمدخان بسیار گیرا و شنیدنی بود اما متاسفانه تنها ۲ کاست از این هنرمند در اختیار مخاطبان قرار دارد.

وی در یادداشتی به مناسبت درگذشت مرحوم نورزایی نوشت:

«احمدخان عاشق جگر سوخته بود، داستان عشق احمدخان را مخصوصاً اهل تربت جام و صالح آباد می گویند، دوبیتی که از دل سوخته او برخاسته و بر زبان و دو تار او جاری شد و مردم تربت جام. و صالح آباد آن را به نام دوبیتی های احمد خاص می خوانند شاید این عشق ناتمام باعث شده تا تأثیر سخنان احمدخان صد چندان شود.

عزیز عزیز دوتار نواز معروف صالح آباد به همراه محمدرضا ترشیزی در یک مستند تلویزیونی گوشه هایی از اواخر عمر احمدخان را به تصویر کشیده اند و این مستند تنها سند تصویری از زندگی این عاشق است.

عزیز، تنها هموطن احمدخان که دبیر جشنواره آوای آرادات بود، سال گذشته در این مراسم هنری از استاد فقید تجلیل کرد. فقط در این هنگام برای احمدخان که سال ها از آن دور بود دوتاری تهیه کرد و به او تقدیم کرد. این دوتایی روح خسته احمدخان را برای مدتی روشن کرد.

کهولت سن باعث شده بود شنوایی او کم شود. اما این بار سرنوشت مانع از دریافت سمعک نشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا