فناوری

رامبد جوان چهره نیست؟ ورود آقایان ممنوع فیلم نبود؟

هفته گذشته فیلم های بخش رقابتی چهل و دومین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد تا مشخص شود سال آینده با چه موضوعات و موضوعاتی در ویترین سینمای ایران اکران می شود.

به گزارش اعتماد، فهرستی از فیلم هایی وجود دارد که به گفته بسیاری از کارشناسان سینما، نه تنها کمترین رغبت و انگیزه ای برای تماشای آن و حضور در جشنواره فجر ایجاد نمی کنند، بلکه مشخص نیست این فیلم ها در جذب هم موفق باشند یا خیر. مردم یا نه . مخاطب در اکران سال آینده یا نه؟ مهرزاد دانش، منتقد سینما و هیئت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در توییتی نوشت: حتی یک نگاه گذرا به فهرست این فیلم ها بی معنی است.

اگرچه پیش‌بینی‌ها حاکی از حضور بیشتر فیلم‌های کمدی در جشنواره امسال بود، اما فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ بیش از هر چیز سیاستی را نشان می‌دهند که محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی در همان ابتدا بر آن تاکید داشت. رئیس جمهور خزایی در اکثر سخنان خود از ضرورت سینمای انقلابی و اسلامی در دوران مدیریت خود صحبت می کرد و اکنون بیشتر فیلم های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر رنگ و بوی جنگی، انقلابی و اسلامی دارد به طوری که برخی رسانه ها به شوخی تیتر می زنند. که این جشنواره یا جشنواره فیلم فجر است. دفاع مقدس؟

اما موضوع دیگری که در روزهای گذشته سردرگمی های زیادی را برای جشنواره ایجاد کرده، عدم حضور فیلم های مهران مدیری و رامبد جوان در این رویداد است. از همان ابتدای نامگذاری فیلم های بخش مسابقه این سوال برای اهالی رسانه مطرح شد که چرا برخلاف گمانه زنی ها امسال آثار رامبد جوان و مهران مدیری در فهرست فیلم های بخش مسابقه قرار نمی گیرند؟ جشنواره فیلم فجر؟

تا اینکه محمدرضا عباسیان به این حاشیه ها پایان داد و در یک گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد: رامبد جوان و مهران مدیری آنقدرها چهره های سینما نیستند، بیشتر چهره های تلویزیونی هستند و سابقه آنها در سینما تاثیرگذار نیست.

در این مقاله قصد نداریم از فیلم های رامبد جوان و مهران مدیری دفاع کنیم، اما این صحبت های یکی از اعضای هیات ایران تحلیل جشنواره درباره عدم حضور رامبد جوان و مهران مدیری در سینما سوالات زیادی را ایجاد می کند.

۱- کاش آقای عباسیان توضیح می دادند که معیار ایران تحلیل فیلم در جشنواره فیلم فجر از نظر ایشان چیست؟ آیا فیلمسازان برای ایران تحلیل فیلم در بخش مسابقه باید چهره باشند؟ آیا کیفیت فیلم یا چهره فیلمسازان اولین معیار برای ورود یک فیلم به رقابت است؟

۲- کاش آقای عباسیان نگاهی به تاریخچه مهران مدیری و رامبد جوان در سینما می انداخت که نمونه آن فیلم «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان است که ۲۹ فجر اکران شد. ۱۳۶۸. جشنواره فیلم و فیلم سیمرغ بلورین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. آسایش برای بازی در فیلم «ورود آقایان ممنوع» دریافت کرد.

۳- آقای عباسیان بهتر از هرکسی می داند که مهران مدیری قبل از پخش تلویزیونی در سینما حضور داشته و در فیلم «ملقات» با موضوع جنگ و جبهه به کارگردانی محمدرضا بازی کرده است.

۴- با صحبت های آقای عباسیان ای کاش توضیح می دادند که به نظر ایشان سروش صحت که فیلمش در قسمت مسابقه است، شخصیت سینمایی است یا تلویزیون؟

به نظر می رسد عدم حضور فیلم های مهران مدیری و رامبد جوان در بخش مسابقه جشنواره فجر بیشتر به دلیل ترکیب و ظرافت انقلابی مد نظر آقایان است. نگاهی به فیلم های قسمت مسابقات این ادعا را ثابت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا