اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/10/23 |برنت 78 دلار و 29 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن باعث تغییر مسیر تعداد بیشتری از کشتی ها از دریای سرخ و افزایش قیمت نفت شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۸ سنت معادل ۱.۱۴ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۹۲ درصد افزایش، ۶۶ سنت، ۷۲ دلار و ۶۸ سنت معامله شد.
تحلیلگران و کارشناسان صنعت نفت معتقدند با وجود اینکه تغییر مسیر کشتیرانی هزینه و زمان حمل و نقل نفت را افزایش داده است، بر عرضه نفت تاثیری نداشته است.
با این حال، این تحلیلگران بر این باورند که در صورت گسترش درگیری به سوی دیگر شبه جزیره عربستان، بازارهای نفت واکنش شدیدتری نشان خواهند داد.
شرکت های کشتیرانی استانابلک، هافنیا و تارم اعلام کردند که حرکت کشتی های خود به دریای سرخ را متوقف خواهند کرد.

با این حال، مقامات کانال سوئز می گویند کشتیرانی در دو طرف کانال در حال انجام است و هیچ گزارشی مبنی بر توقف کشتیرانی به دلیل تحولات در دریای سرخ وجود ندارد.
این نگرانی وجود دارد که گسترش جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس منجر به درگیری بزرگتر در خاورمیانه و اختلال در عرضه نفت شود.
مسیریابی مجدد کشتی ها به آفریقای جنوبی هزینه و زمان حمل و نقل را افزایش می دهد. دریای سرخ یک آبراه مهم بین اروپا و آسیا است که ۱۵ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی را حمل می کند.
یمن اعلام کرد به حمله به کشتی هایی که به سمت فلسطین اشغالی می روند ادامه خواهد داد. ایران هشدار داد که حمله به یمن منجر به ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.
از سوی دیگر، خبر افزایش خرید نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ به رغم مشکلات اقتصادی در بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان، از قیمت نفت حمایت کرده است.
در آمریکا تعداد چاه‌های نفت فعال که اولین نشانه‌ای از تولید آینده این کشور است با دو حلقه کاهش یافت و به ۴۹۹ رسید.
انتهای پیام/۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا