دیگر رسانه‌ها

رشته تخصصی مبارزه با فساد ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری به گزارش میهن تجارت و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، امین حسین رحیمی در چهارمین همایش علمی انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی; سازوکارهای قانونی موثر برای مقابله با مفاسد اداری و اقتصادی که در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه گفت: حوزه تربیت قاضی برای ارتقای امنیت قضایی کشور بسیار موثر است. و در آینده ای نه چندان دور تنها مرجع قضاوت دانشگاه است که تربیت می کند، اکنون شرایط برای جلوگیری از سایر روش های جذب قضات مهیا نیست، اما کاری که دانشگاه علوم قضایی برای تربیت قاضی آغاز کرده است. بسیار ارزشمند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: فساد یک چالش بزرگ در جوامع بشری است و فساد اخلاق، منابع، توسعه و سرمایه اجتماعی مردم و اعتماد آنها را از بین می برد. بنابراین همه می خواهند با فساد مبارزه کنند.

وزیر دادگستری ادامه داد: مبارزه با فساد باید بین المللی باشد همانطور که جرایم فساد سازمان یافته و فراملی است، ایران نیز با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با فساد سعی کرد تجربیات موفق سایر کشورها را در راستای مبارزه با فساد دنبال کند. ، اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. ما از آن دور هستیم.

رحیمی گفت: ما با آنچه که در زمره اهداف و خواسته های مقام معظم رهبری از ما در مبارزه با فساد است فاصله داریم و در این همایش ها باید کاستی ها شناسایی و جبران شود.در مبارزه با فساد انجام داده است.

وی افزود: اکثر اقدامات مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد اداری در راستای ساماندهی اقدامات در داخل کشور بوده است که مهمترین آن ارسال گزارش ارزیابی وضعیت مبارزه با فساد در داخل است. این کشور به سازمان ملل متحد رسید و سال گذشته موفق شدیم این گزارش را ارسال کنیم. انجام دادن.

وزیر دادگستری تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی این است که لایحه ای را تهیه و به دولت ارسال کردیم.

رحیمی ادامه داد: پیشنهاد می کنم دانشگاه علوم قضایی دوره تخصصی مبارزه با فساد را راه اندازی کند و همچنین به تربیت نیروی انسانی برای مبارزه با فساد کمک می کنیم زیرا فساد لایه های مختلفی دارد و با روش های قدیمی نمی توان با آن مبارزه کرد.

وی با طرح این سوال که برای مبارزه با فساد در کشور چه چالش هایی داریم و چرا در مبارزه با فساد موفق نبودیم؟ وی بیان کرد: قانون گریزی و عدم رعایت قانون یکی از چالش های این حوزه است و قوانین مالی و حسابداری نیز چالش دیگری است. تایید شده است؛ بنابراین مدیران با حسن نیت قانون را به خوبی اجرا نمی کنند که این یک فرهنگ غلط است و نباید قانون مداری در مدیران نهادینه شود.

وزیر دادگستری افزود: در نظام حقوقی ما کمتر به نقش شهروندان توجه شده است، البته اخیرا قانون حمایت از گزارشگران مفاسد به تصویب رسیده است که نقش خوبی را به شهروندان، کسانی که به دنبال آن هستند، داده است. گزارش های واقعی باید گزارش شود.

رحیمی با بیان اینکه دستگاه های مبارزه با مفاسد زیادی داریم، تصریح کرد: هماهنگی وجود ندارد و گاهی موازی کاری عملکرد دستگاه ها را خنثی می کند، یکی از مشکلات دیگر عدم توجه به اقدامات پیشگیرانه است و برای مبارزه با فساد نیازمند قانون گذاری تفاضلی هستیم. و در حال حاضر طرحی در مجلس در این زمینه و همچنین اقداماتی هنوز تصویب نشده است عمل و مبارزه فعال با فساد و کشورهای موفق در این زمینه که اقدامات پیشگیرانه دارند بسیار اولویت دارد.

وی افزود: از این همایش بدون ایجاد ساختار جدید، باید با کمک معاونت حقوقی، دانشگاه علوم قضایی و سایر دانشگاه ها و مرکز پژوهش های مجلس، مرکز مطالعاتی ایجاد و راهکار ارائه شود. و در مهلت معین مطالعات تطبیقی ​​انجام داده و به مجلس ارائه نماید. و مجلس جدید آن را به عنوان اولین لایحه بررسی کند.

در ابتدای این همایش، فرید محسنی رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری وی با تاکید بر اینکه اهمیت مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی بر همگان روشن است، گفت: دولت خدمتگزار شریک خوبی در مبارزه با مفاسد بوده است، عموم مردم باید با دستگاه های مختلف اجرایی همکاری کنند و فرهنگ عمومی برای این امر ایجاد شود. این.

وی افزود: زمانی که موفق شدیم مبارزه با فساد را در آموزش و پرورش خود نهادینه کنیم، نظام آموزش عالی و نظام آموزشی و دانشگاه ها نقش موثری در مبارزه با فساد دارند. یکی از مهم ترین رشته ها رشته حقوق و علوم قضایی است که مهم است و قضات در آنجا آموزش می بینند که باید با موضوع مبارزه با فساد آشنا شوند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری گفت: ۱۵ رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد مانند گرایش پیشگیری از وقوع جرم طراحی کرده ایم و قضات با تخصص های مختلف وارد قوه قضائیه می شوند.


Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا