اخبار اقتصاد ایران

سن فرسودگی انواع خودرو و موتورسیکلت چند سال است؟+ جدول

طبق مقررات اسقاط خودروهای فرسوده؛

آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون سازمان صنعت خودرو در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن سن فرسودگی انواع خودروها بر حسب شرایط از ۱۰ تا ۲۵ سال تعیین شده است. نوع ماشین

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، محمد مخبر ۲۸ اسفند ماه گذشته تصویب نامه اجلاس وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، وزارتخانه های کشور ارسال شد. نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ستاد فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

در ماده ۲ این آیین نامه، سن فرسودگی انواع خودروها به تفکیک خودروهای سواری شخصی، خودروهای سواری عمومی و وسایل نقلیه باری سنگین و حتی موتورسیکلت ها مشخص شده است که بر اساس آن سن فرسودگی انواع خودروها ۱۰ تا حداکثر ۲۵ سال در نظر گرفته می شود. موتورسیکلت ها نیز بسته به کاربراتور بنزین، تزریق بنزین و برق بین ۶ تا ۱۵ سال فرسوده خواهند شد.

با توجه به آنچه که به تصویب هیات وزیران و در آیین نامه مذکور آمده است، «سن استهلاک انواع خودرو و موتورسیکلت» به شرح جدول زیر می باشد.

در تبصره ۱ ماده ۲ این آیین نامه در خصوص خودروهای وارداتی تاکید شده که سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره گذاری بر اساس شناسنامه خودرو و در غیر این صورت بر اساس شماره شناسایی خودرو ( VIN) سازنده.

طبق تبصره ۲، اسقاط خودروهایی که به هر دلیلی اعم از آتش‌سوزی، تصادف شدید و غیره دچار حادثه شده‌اند و به سن فرسودگی رسیده‌اند، بر اساس گزارش مراجع ذی‌صلاح و تایید فرجا و پس از ثبت نام در سامانه.

طبق تبصره ۳ ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون سازمان صنعت خودرو در مورد خودروهای بالای ۱۰ سال که سن آنها طبق جدول این ماده به سن فرسودگی نرسیده است در صورت عدم توانایی. برای اخذ گواهی معاینه فنی در دو نوبت متوالی از نظر ایمنی یا آلایندگی، صاحب وسیله نقلیه می تواند وسیله نقلیه خود را دفع کند. این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات نخواهند بود.

در تبصره ۴ این ماده آیین نامه مذکور تاکید شده است که سن فرسودگی اتوبوس های درون شهری با رعایت تعمیرات اساسی و اخذ تاییدیه های ایمنی و محیط زیست از سازمان های ذیربط تا پنج سال قابل افزایش است.

متن کامل این آیین نامه که در ۲۱ بند تعریف و تصویب شده است از این لینک قابل مطالعه است و جزئیات بیشتر در گزارش های بعدی این خبرگزاری منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا