بانک و بیمه

صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی

به گزارش ایران تحلیل، مهران محرمیان; معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در برنامه سررسید شبکه خبر گفت: چک های کاغذی تا سه سال آینده از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می شود. تاکنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی از سوی بانک ها صادر شده است. از این تعداد، ۲۰۰۰۰۰ بازخرید شد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک به سامانه پذیرش الکترونیکی چک مجهز شده اند و به تدریج تمامی بانک ها به این سامانه مجهز می شوند.

وی گفت: چک های الکترونیکی بانک ها در حال حاضر در بانک صادرکننده قابل نقد است، اما بانک ها این کار را آغاز کرده و در سایر بانک ها نیز نقد می شود.

محرمیان در مورد اعتبارسنجی مشتریان نیز گفت: این بر اساس شمول مالی و تعداد افراد استفاده از خدمات مالی و تعداد دفعات استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک خواهد بود. امکانات الکترونیکی میدانی خیر، اما در سایر موارد بانکداری الکترونیک رتبه قابل قبولی دارد.
به عقیده وی، نرخ سود منفی و نکول وام بانکی از عواملی است که ریسک اعتباری افراد خصوصی را افزایش می دهد، به طوری که آنها سعی می کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: قبلاً اگر حکم توقیف صادر می شد، شناسایی اموال محکوم علیه از طریق ۳۰ بانک ۲۰۰ روز طول می کشید، اما اکنون با سیستم حزب در چند ثانیه تمام اموال یک شخص قابل شناسایی است. و در تمامی بانک ها ثبت شده است.

به گفته محرمیان از سازمان دادگستری، پلیس راهنمایی و رانندگی و امور مالیاتی، به سامانه سیاق متصل شده و بر اساس هوش مصنوعی اعتبار افراد سنجیده می شود و بر این اساس میزان بازپرداخت وام بانکی پرداخت می شود.

معاون بانک مرکزی همچنین از سامانه‌های جدید بانک مرکزی برای پردازش تراکنش‌های قمار آنلاین و پیشگیری از سایر جرائم بانکی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم شبکه بانکی شتاب ایران را به شبکه میربانک روسیه متصل کنیم تا هم تجار و هم گردشگران به این کشور سفر کنند. می تواند معاملات را انجام دهد. امور مالی را آسان کنید.

معاون بانک مرکزی درباره امکان استفاده از سامانه املاک و مستغلات برای احراز سکونت مشتری بانک گفت: در مرحله اول برای صدور دسته چک، احراز هویت در صورت ثبت معامله در این سامانه انجام می شود. ، ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک. این به عنوان یک هشدار تأیید اقامت اجرا شد، اما در حال حاضر اجباری نیست.

محرمیان درباره ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش های بانکی مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود اما پول در بانک است.

اسکناس را نمی توان نصف کرد، اما در ریال دیجیتال، اعداد کم معادل پرداخت است. اولین پروژه ریالی دیجیتال به صورت آزمایشی در جزیره کیش در حال اجراست و در سایر نقاط نیز اجرا خواهد شد.

نماینده مردم بانک مرکزی درباره تجمیع کارت های بانکی نیز گفت: این طرح از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و یک شرکت خدماتی PSP در بانک تجارت و چند بانک دیگر این طرح را آغاز کرده و در تعدادی از کارتخوان ها در حال اجراست. اما به زودی کارت های بانکی تجمیع می شود. جمع آوری شده و اطلاعات بانکی در موبایل افراد جمع آوری می شود، برای خرید به فروشگاه مراجعه می کنند و کافی است با بازکردن قفل گوشی و قرار دادن بارکد خوان جلوی گوشی، پول کالای خریداری شده واریز می شود.

محرمیان همچنین خاطرنشان کرد: وثیقه الکترونیکی وام همچنان در حال اجراست و عموم مردم با تایید الکترونیکی تسهیلات دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا