ترندهای روز

عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

عکسی که توسط مریخ نورد مارس اکسپرس از منطقه ای در نزدیکی قطب جنوب مریخ گرفته شده، ویژگی هایی را بر روی سطح سیاره سرخ نشان می دهد که شبیه عنکبوت است.

ویژگی‌های فصلی و عنکبوت مانند در مریخ دیده شده است که از شکاف‌های سطح آن بیرون می‌آیند.

به گزارش اسپیس، مریخ نورد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا عکس جدیدی از ویژگی های کوچک و تاریکی که شبیه عنکبوت هستند گرفته است. این ویژگی‌ها شبیه گروهی از عنکبوت‌ها هستند که در منطقه‌ای از مریخ به نام «شهر اینکا» واقع در نزدیکی قطب جنوبی سیاره سرخ در حال حرکت هستند.

این پدیده زمانی ظاهر می شود که نور خورشید بهار، لایه های دی کربن دی اکسید رسوب شده در زمستان تاریک، مریخ را گرم می کند. آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای گفت: “یخ” دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود. گاز جمع می شود و در نهایت به یخ با ضخامت تا یک متر تبدیل می شود.

گاز آزاد شده، گرد و غبار تیره را از سطح زیرین خود بلند می کند و در نهایت گرد و غبار را مجبور می کند تا قبل از نشستن روی سطح، مانند آب فوران از یک آبفشان، از لایه های بالایی یخ بیرون بیاید. این باعث ایجاد ساختارهای ترک خورده و عنکبوت مانند به اندازه ۴۵ متر تا یک کیلومتر می شود.

شهر اینکاها که رسماً با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، دارای شبکه‌ای خطی از برآمدگی‌ها است. مقامات آژانس فضایی اروپا در ادامه بیانیه آمده است: ما هنوز دقیقاً مطمئن نیستیم که شهر اینکا چگونه شکل گرفته است. تپه های شنی ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شده باشند. شاید موادی مانند ماگما یا ماسه از ورقه های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده اند، یا پشته ها می توانند ساختارهای پر پیچ و خم مرتبط با یخچال های طبیعی باشند.

تصویر جدید شهر اینکاها توسط دوربین استریو با وضوح بالا (HRSC) مدارگرد مریخ اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ در فصل پاییز مریخ گرفته شده است. «سیستم تصویربرداری استریو و رنگی از سطح» (کاسیس) نصب شده در مدارگرد «ExoMars» آژانس فضایی اروپا نیز از همان ویژگی‌های عنکبوت‌مانند در نزدیکی قطب جنوبی مریخ در ۴ اکتبر ۲۰۲۰ عکس‌برداری کرد. اعتدال بهاری بعدی. در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا