ترندهای روز

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

حدود ۱۰ درصد از مردم جهان ترجیح می دهند با دست چپ بنویسند. شواهدی از عملکرد متفاوت مغز آنها که علت آن هنوز نامشخص است. با این حال، برخی تحقیقات جدید نشان داده است که ترکیبی از “ژنتیک و شانس” ممکن است باعث ایجاد این ویژگی بی ضرر در انسان شده باشد.

قالب راست دست یا چپ دست بودن در هفته های اول بارداری ریخته می شود و طبق تحقیقاتی که در مجله Nature Communications گزارش شده، به نظر می رسد “چند ژن کمیاب” در بدن چپ دست ها در حدود سه ژن وجود دارد. بارها بیشتر از بدن راست دست ها. .

دانشمندان بر این باورند که این یافته مهم می تواند بینش جدیدی از مکانیسم پشت این پدیده به ما بدهد.

کلاید فرانک، مدیر تحقیقات موسسه ماکس پلانک در هلند و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «ما می‌دانیم که دو نیمکره مغز در جنین‌های چپ دست و راست دست انسان شروع به رشد متفاوتی می‌کنند، اگرچه مکانیسم پشت این پدیده هنوز ناشناخته است.

اما چه چیزی در جنین افراد چپ دست وجود دارد که باعث می شود بدن آنها از پیش فرض رشد اولیه مغز پیروی نکند؟

پاسخ احتمالاً در ابزارهایی است که سلول برای مرتب‌سازی و مسیریابی پروتئین‌ها دارد. در این راستا، دانشمندان توانستند توالی‌های متعددی را بیابند تا «NA» را که رشته‌های پروتئینی به نام میکروتوبول‌ها را تنظیم می‌کند، در میان رایج‌ترین گونه‌های ژنتیکی در افراد چپ‌دست، شناسایی کنند.

کلاید فرانک می‌گوید: «این نوع گونه‌های ژنتیکی عموماً تأثیرات کوچکی بر ویژگی‌های انسان دارند، مانند تأثیر بر فعالیت یک ژن در یک بافت معین».

به همین دلیل، در تحقیقات جدید، محققان به جای تنظیم کردن رشته‌های پروتئینی، بر روی انواع ژنتیکی متمرکز شدند که مستقیماً بر توالی رشته‌های پروتئینی تأثیر می‌گذارند.

اگرچه این گونه های ژنتیکی نادر و حدود ۱ تا ۲ درصد دی “NA” هستند، اما در افراد معدودی که ناقل آنها هستند، می توانند اثرات بسیار بیشتری بر خصوصیات انسانی داشته باشند.

با بررسی ژنوم نزدیک به ۳۵۰۰۰۰ نفر ثبت شده در پایگاه داده بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا، محققان توانستند “جهش” را شناسایی کنند که اگرچه نادر است، اما ۲.۷ برابر بیشتر در افراد چپ دست دیده می شود. این “جهش” که از هر هزار چپ دست تنها یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، ژن TUBB4B را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان معتقدند عنصر «تصادف» در چپ دستی انسان ها نیز نقش دارد. کلاید فرانک می گوید: «ما معتقدیم که در بیشتر موارد، چپ دستی صرفاً به دلیل تغییرات تصادفی در طول رشد مغز جنین رخ می دهد، بدون اینکه تأثیر ژنتیکی یا محیطی خاصی نداشته باشد. به عنوان مثال، نوسانات تصادفی در غلظت مولکول های خاص در طول مراحل کلیدی شکل گیری مغز.”

به عنوان مثال، ریز لوله‌های شاخک‌های ظریف روی سطح سلول‌ها می‌توانند منبع حرکات نامتقارن و جریان مایع باشند که به ایجاد یک محور چپ-راست در جنین کمک می‌کنند.

با مشاهده این عنصر تصادفی، محققان استدلال می کنند، حتی دوقلوهای همسان ژنتیکی می توانند ترجیحات دست متفاوتی داشته باشند (یعنی یکی چپ دست و دیگری راست دست باشد).

اما چپ دست یا راست دست بودن می تواند بر سایر عملکردهای بدن نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در میان افرادی که دارای اختلالات یا بیماری های روانی خاص هستند، افراد چپ دست بیشتری یافت می شود.

به گفته کلاید فرانک، در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، احتمال چپ دست یا «دو دست» بودن بیمار دو برابر و در افراد مبتلا به اوتیسم تا سه برابر بیشتر است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا