فناوری

غول‌های فن‌آوری برای بقا در عصر پرهزینه هوش‌ مصنوعی رقابت می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

رونق روزافزون هوش مصنوعی و نیاز آن به منابع محاسباتی بسیار بیشتر، شرکت های بزرگ فناوری را به سمت راه حل های مقرون به صرفه سوق داده است.

در همین ارتباط، گوگل از جزئیات نسخه جدید تراشه های هوش مصنوعی خود رونمایی کرده و از راه اندازی واحد پردازش مرکزی مبتنی بر معماری «ARM» خبر داده است.

تراشه جدید می تواند همه چیز را از تبلیغات YouTube گرفته تا تجزیه و تحلیل کلان داده را مدیریت کند.

واحدهای پردازش Tensor گوگل از جمله معدود جایگزین‌های مناسب برای تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته ساخته‌شده توسط تامین‌کنندگانی مانند Nvidia هستند، اما توسعه‌دهندگان تنها از طریق شبکه ابری گوگل می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

گوگل قصد دارد یک واحد پردازش مرکزی مبتنی بر معماری ARM به نام Axion را از طریق فضای ابری ارائه دهد و گفته است که این واحد عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های X86 و تراشه‌های همه منظوره مبتنی بر Logo در فضای ابری خواهد داشت.

در همان زمان، مایکروسافت اعلام کرد که ۲.۹ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های ابری و هوش مصنوعی خود در ژاپن طی دو سال سرمایه گذاری خواهد کرد.

این سرمایه گذاری بزرگترین سرمایه گذاری این شرکت در ۴۶ سال فعالیت خود در ژاپن است.

مایکروسافت همچنین قصد دارد سه میلیون نفر را در زمینه هوش مصنوعی آموزش دهد و یک آزمایشگاه تحقیقاتی در توکیو راه اندازی خواهد کرد.

پس از راه اندازی Chat GPT در اواخر سال ۲۰۲۲، اپراتورهای سرور اصلی به دنبال گسترش مراکز داده و قابلیت های محاسبات ابری خود در سطح جهانی برای حمایت از رونق برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و حجم کاری پیش رو هستند.

واحد ابری آمازون ۱۰ میلیارد دلار در می سی سی پی و ۵.۳ میلیارد دلار دیگر در عربستان سعودی برای مراکز داده سرمایه گذاری کرده است.

گوگل همچنین در حال ایجاد یک مرکز داده ۱ میلیارد دلاری در خارج از لندن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا