فناوری

فساد در واردات گوشت/ قیمت گوشت قرمز باید 250 هزار تومان باشد

به گزارش میهن تجارت، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی با اشاره به وجود شکاف قیمتی شدید برای برخی کالاهای اساسی با وجود دریافت قیمت اسمی ارز، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز، برخی از کالاهای اساسی به دلیل قیمت گذاری در بازارهای جهانی، قیمت مناسبی دارند. در قانون اساسی در خصوص تبعیض ناعادلانه در بند ۹ ماده ۳ تذکراتی داده شده است و این هشدار در واقع بیشتر مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: اکنون به ازای هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای تامین کالاهای اساسی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. همین مقدار به واردکنندگان گوشت گرم تعلق می گیرد. با این نرخ دلار هر کیلوگرم گوشت قرمز باید حدود ۲۵۰ هزار تومان وارد شود اما حدود ۴۰۰ هزار تومان وارد می شود. بنابراین در این بین اجاره وجود دارد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: این تبعیض فقط در قیمت نیست. در توزیع گوشت قرمز نیز تبعیض وجود دارد. گوشت گرم وارداتی در تهران توزیع می شود اما در استان هایی مانند اصفهان و کرمانشاه این اتفاق نمی افتد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: با این ویژگی ها تعادل در تعیین میزان و توزیع صحیح گوشت قرمز گرم و منجمد سفره های مردم را تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثال، از سوی دیگر، گوشت منجمد وارداتی عمدتاً مختص فروشگاه های زنجیره ای است و مناطق دورافتاده که فروشگاه های زنجیره ای وجود ندارد، از این امکان بهره مند نیستند و نمی توانند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: گوشت گرم در برخی نقاط حتی به کیلویی ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که بارها در این زمینه به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده ایم.

یکی از اعضای کمیسیون بودجه مجلس گفت: چنین قیمتی برای گوشت قابل توجیه و پذیرش نیست. وقتی نرخ ارز این محصول با سایر محصولات یکسان باشد و با قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان وارد شود، نرخ های ۴۰۰ تا ۷۰۰ و شاید بیشتر مایه تاسف است.

این نماینده مجلس چندی پیش خاطرنشان کرد: دولت و وزارت جهاد و مسئولان مربوطه باید به این امر توجه جدی داشته باشند. زیرا سرانه مصرف گوشت قرمز به دلیل قیمت آن بسیار کاهش یافته است و کاهش قدرت خرید مردم در حوزه کالاهای اساسی تبعات منفی از جمله سلامت جسمی و روحی را به دنبال خواهد داشت.

منبع:

آیونا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا