اخبار اقتصاد ایران

مالیات بر عایدی سرمایه؛ موارد مشمول و معافیت | مجازات بیش‌فعالان اقتصادی

مالیات بر عایدی سرمایه از افرادی که در بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز بیش فعال هستند اخذ می شود، اما آیا برای مردم عادی و کسانی که می خواهند ارزش سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنند، مشکل دارد؟

ایران تحلیل به نقل از فرارو، مالیات بر عایدی سرمایه هیولایی ترسناک به نظر می رسد. می گویند او می آید و بی رحمانه هر آنچه را که با هزار زحمت و آرزو به دست آورده ای از چنگ تو می گیرد. این چقدر صحت دارد؟ مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به طرح مالیات بر سفته بازی معروف است. در روزهای اخیر مروری بر عناوین اخبار نشان می دهد که تکلیف قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس روشن شده است اما این پایان کار نیست زیرا هر طرح یا لایحه ای ابتدا در قالب طرح به مجلس می رود. یک پیشنهاد است و چندین مرحله را برای چکش کاری لازم طی خواهد کرد. و فقط در صورت عدم وجود مشکل و اختلاف به قانون تبدیل می شود. مالیات بر عایدی سرمایه بالاخره به ۶۰ درصد رسید.

وضعیت فعلی مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه یا طرح مالیات بر سفته بازی در مجلس مشخص شد. نمایندگان روز یکشنبه ۹ اردیبهشت موارد معافیت را مشخص کردند و می توان گفت با تصویب تکلیف دستگاه ها، اکنون ساز و کار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تا حدود زیادی مشخص شده است.

مالیات بر عایدی سرمایه پس از رفع مشکلات شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود و در این بین ممکن است به دلیل اختلاف نظر بین شورا، شورای نگهبان و شورا برگشت و برگشت شود.

مالیات بر عایدی سرمایه هنوز تاریخ دقیق اجرایی ندارد، اما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود. معمولا رسانه ها، کارشناسان و افکار عمومی در مراحل بحث و بررسی نظرات خود را بیان می کنند تا نقطه نظرات و دغدغه های آنها مورد نقد قانونگذار قرار گیرد.
بیشتر بدانید مالیات بر عایدی سرمایه از چهار گروه دارایی شامل املاک و سرقفلی، انواع خودروهای دارای امکان شماره گذاری، طلا و فلزات گرانبها و همچنین انواع ارز اخذ می شود.

اقلام مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه توسط پیشنهاد دهندگان به عنوان مالیات بر سفته بازی معرفی شده است. آنها در زمان نامگذاری تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا ابهام ایجاد نکنند، برنامه ای موجه داشته باشند و باعث نگرانی مردم عادی و فعالان اقتصادی نشوند.

مالیات بر عایدی سرمایه ربطی به فعالیت اقتصادی مشروع و عادی ندارد. موافقان چنین وعده ای را داده اند اما در توضیح یک خطی این طرح، مالیات بر عایدی سرمایه بر سود خرید و فروش املاک مسکونی، خودرو، طلا، سکه و ارز سایه افکنده است. بدون شرح و توضیح، مشکل برای مردم عادی ترسناک است.

طرح مالیات بر سفته بازی و سفته بازی برای به دست آوردن دل مردم و سرمایه گذاران خرد که اولین قدم را در کوتاه و مفید برای محافظت از پول خود در برابر دیو تورم برمی دارد. با تاکید بر این واقعیت که دارایی هایی که تا سقف معینی نگهداری می شوند (مثلاً خانه اول) از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه به دوره نگهداری دارایی و نرخ بهره آن بستگی دارد. نکته ترسناک بعدی در اینجا آشکار می شود: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۰٪ تا ۴۰٪ است. قبل از اینکه هراس فراگیر شود، بیایید موضوع را با دقت بررسی کنیم.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه به نوع دارایی معامله شده و دوره نگهداری آن بستگی دارد. در حوزه املاک نیز در صورتی که مدت نگهداری این دارایی کمتر از یک سال باشد، سود حاصل از فروش مسکن مشمول مالیات ۶۰ درصدی است. اگر همان ملک را به مدت دو سال نگه دارید، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۴۰ درصد محاسبه می شود. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه خرید ملک پس از سه سال به ۲۰ درصد، پس از چهار سال به ۱۰ درصد و پس از پنج سال یا بیشتر به ۵ درصد کاهش می یابد. میفهمی چی شد؟

اگر شخصی خودرویی را ۵۰۰ میلیون بخرد و یک میلیارد بفروشد، مالیات بر عایدی سرمایه به سود ۵۰۰ میلیونی تعلق می گیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه مشتاق است بر خرید و فروش مکرر یک ملک توسط افراد با انگیزه سود و انباشت ثروت تأثیر بگذارد و با خریدارانی که برای رفع نیاز شخصی وارد معامله می شوند دوست شود.

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، طلا و ارز در صورت تمایل به فروش اصل سرمایه زیر یک سال به میزان ۳۰ درصد محاسبه می شود. یک دوره یک تا دو ساله برای سرمایه گذاری منجر به نرخ مالیات ۲۰ درصدی می شود و اگر بخواهید سرمایه را پس از دو سال نقد کنید، قانون شما را ملزم به پرداخت مالیات ۱۰ درصدی می کند.

مالیات بر عایدی سرمایه تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید را هدف قرار می دهد. اگر فردی خانه ای پنج میلیارد تومانی بخرد و شش میلیارد تومان بفروشد، مالیات بر عایدی سرمایه از یک میلیارد تومان سود حاصل از فروش اخذ می شود نه اصل آن.
بیشتر بدانید اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون تصویب و ابلاغ شود، یک سال بعد اجرا می شود. کسانی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند اکنون می توانند از این مشکل نجات پیدا کنند.

معافیت مالیات بر درآمد

از این پس مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان طرح مالیات بر سفته بازی می شناسیم. موافقان علاوه بر تعیین حدود و ثغور قانون، استثناهایی را نیز مشخص کرده اند که از آن به عنوان معافیت مالیاتی یاد می کنند.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، مالیات بر عایدی سرمایه تنها یک تا پنج درصد جامعه را پوشش می دهد. اگر شخصی خانه، خودرو یا طلا و ارز بخرد و زودتر بفروشد تا سود کند، باید طبق فرمول اعلام شده مالیات بر عایدی سرمایه بپردازد.

در بیشتر موارد، مالیات بر عایدی سرمایه از خرید و فروش های مکرر اخذ می شود و افرادی که برای مثال برای داشتن خانه بزرگتر وارد پروسه خرید خانه با ظرفیت و اندازه معمول می شوند و یا قصد سرمایه گذاری و کسب درآمد ندارند. سود، معاف محسوب می شوند.

مالیات بر درآمد مسکن ربطی به املاکی که به صورت ارث، وضعیت، مهریه یا جهیزیه در اختیار افراد قرار می گیرد ندارد. خرید و فروش طلا تا حداکثر وزن ۲۰۰ گرم مشمول معافیت ها می باشد. این قانون همچنین فروش دو هزار یورویی یا دو هزار و ۴۰۰ دلاری در سال را نادیده گرفته است.

مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است برای سفته بازان و معامله گران ترسناک باشد، اما آنها این معافیت ها را تا حد امکان خودسرانه تعیین کرده اند. اگر سرپرست خانواده، همسر و دو فرزند بالای ۱۸ سال آنها با هم دارای چهار ملک یا چهار خودرو باشند، همگی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند و ملک پنجم در خالص مالیات بر عایدی سرمایه گرفتار می شود. به همین دلیل است که گفته می شود حتی در صورت تصویب، ابلاغ و اجرا در بدترین حالت تنها پنج درصد افراد جامعه مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا