ترندهای روز

مکان دقیق دفن افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بقایای کربنی شده یک طومار پاپیروس باستانی کشف شده در شهر هرکولانیوم اطلاعات قابل توجهی در مورد افلاطون در اختیار باستان شناسان قرار داده است. از جمله محل دقیق دفن او و جزئیات در مورد نحوه بردگی او.

شهر «هرکولانیوم» در نزدیکی شهر باستانی «پمپی» در جنوب ایتالیا قرار دارد. این شهر نیز پس از فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد ویران شد. در این شهر یک کتابخانه بزرگ پر از پاپیروس کشف شد که هزاران سال زیر خاکستر باقی مانده بود.

پاپیروس که حاوی اطلاعاتی در مورد زندگی و مرگ افلاطون است، مانند بسیاری دیگر از طومارهای بدست آمده از این شهر تاریخی، در وضعیت خوبی قرار دارد. با این حال، تا حد زیادی سیاه شده و تقریباً قابل خواندن نیست.

در این پاپیروس، بخشی از تاریخ آکادمی فیلودموس گادارا (فیلسوف و شاعر اپیکوری) روایت شده است.

فیلودموس گادارا فیلسوف اپیکوری بود که از حدود ۱۱۰ تا ۴۰ قبل از میلاد می زیست و مدتی در شهر هرکولانیوم اقامت داشت.

در بخشی از این پاپیروس که به تاریخ آکادمی فیلودموس اختصاص دارد، اطلاعات دقیقی از زندگی افلاطون ثبت شده است و با کمک فناوری هایی مانند تصویربرداری نوری مادون قرمز و فرابنفش، تصویربرداری مولکولی و عنصری، تصویربرداری حرارتی و میکروسکوپ دیجیتال، دانشمندان موفق به تشخیص بیش از ۱۰۰۰ کلمه از این متون شدند که معادل ۳۰ درصد از متن کامل است.

گرازیانو رانوکیا، هماهنگ کننده این پروژه، در بیانیه ای این دستاورد را توضیح داد و نوشت که محتوای تازه رمزگشایی شده «حقایق جدید و ملموسی درباره فیلسوفان مکاتب مختلف» ارائه می دهد.

کیلیان فلیشر، مسئول ویرایش پاپیروس، نیز گفت: این کتاب خوانش های جدید، حقایق جدید و ملموس از آکادمی افلاطون، ادبیات هلنیستی، فیلودموس گادارا و به طور کلی تاریخ باستان را ارائه می دهد.

محققان از قبل می دانستند که افلاطون در محوطه آکادمی که توسط دیکتاتور روم سولا در سال ۸۶ قبل از میلاد ویران شد، دفن شده است. با این حال، محققان پس از تجزیه و تحلیل این طومار باستانی، اکنون مکان دقیق مقبره فیلسوف مشهور را کشف کرده اند که در باغی خصوصی در نزدیکی معبدی اختصاص داده شده به موزه ها معروف به Museion است.

اطلاعات دیگر کشف شده از این سند سوخته نیز حاکی از آن است که افلاطون ممکن است به عنوان برده در جزیره اگینا در پی حمله اسپارت ها در ۴۰۴ قبل از میلاد یا پس از مرگ سقراط در ۳۹۹ قبل از میلاد فروخته شده باشد.

این کشف جدید باورهای قبلی در مورد افلاطون را به چالش می کشد که می گفت بردگی او در سال ۳۸۷ قبل از میلاد در جزیره سیسیل آغاز شد.

در قسمت دیگری از این پاپیروس درباره انزجار افلاطون از توانایی های موسیقیایی یک موسیقیدان بربر اهل تراکیه (Trace) نوشته شده است. تراس یا تراس سرزمینی تاریخی در جنوب شرقی اروپا بود که اکنون بخش‌هایی از آن بین کشورهای بلغارستان، ترکیه و یونان تقسیم شده است.

افلاطون که به خاطر نظریه «دنیای آرمان ها» شهرت دارد، در سال ۳۴۸ قبل از میلاد در آتن درگذشت. او در این نظریه بیان می کند که دنیای فیزیکی که ما تجربه می کنیم چیزی جز سایه ای از واقعیت نیست.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا