اقتصاد جهان

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از فاکس بیزینس، دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری با سرعتی بیش از حد انتظار کاهش یافته است، در حالی که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است.

تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده پس از رشد ۳.۴ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، با نرخ سالانه ۱.۶ درصد در دوره ژانویه تا مارس رشد کرد. این بر اساس برآوردهای اولیه دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) است که روز پنجشنبه منتشر شد.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در ماه گذشته کاهش یافته و به ۲.۴ درصد رسیده است.

در مقایسه با سه ماهه چهارم، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ عمدتاً به دلیل کاهش هزینه های مصرف کننده و صادرات و همچنین کاهش هزینه های دولت محلی و فدرال است. البته این کاهش رشد اقتصادی تا حدودی با تسریع رشد سرمایه گذاری ثابت در بخش مسکن جبران شد.

رابرت فریک، اقتصاددان در اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی، می‌گوید: «ما می‌دانستیم که اقتصاد از حمایت دولت دور می‌شود، فقط انتظار نداشتیم تولید ناخالص داخلی به این سرعت کاهش یابد.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های دولت و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده و همچنین لغو حمایت‌ها در دوره کرونا، تولید ناخالص داخلی کمتر از همه برآوردها بود.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) که به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی – معیاری که فدرال رزرو برای اندازه‌گیری نرخ تورم استفاده می‌کند – در سه ماه اول پس از افزایش به ۲ درصد در سه ماه اول، ۳.۷ درصد افزایش یافت. سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴

در همین حال، داده‌ها و اظهارات اخیر مدیران بانک‌های آمریکایی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی کم‌درآمد در پرداخت به موقع وام خود با مشکل روبه‌رو هستند و بانک‌ها را وادار می‌کند تا در مورد کارت‌های اعتباری و وام‌های خودرو محتاط‌تر باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا