اخبار اقتصاد ایران

نقشه «اشتغال» ایران در زمستان 1402؛ گیلان در جمع مدعیان بهترین بازار کار

در زمستان سال گذشته ضریب اشتغال در استان زنجان نزدیک به ۴۶ درصد بوده که با اختلاف نسبت به سایر استان ها بیشتر است.

ایران تحلیل، داده های مرکز آمار نشان می دهد که در زمستان سال گذشته نسبت اشتغال در کل کشور به طور میانگین ۳۷.۳ درصد بوده است. این نسبت در ۱۶ استان کمتر و از میانگین کل کشور در ۱۵ استان بالاتر بوده است. در بین این استان ها بیشترین نرخ اشتغال نزدیک به ۴۶ درصد مربوط به استان زنجان است. پس از آن استان های خراسان شمالی و یزد قرار می گیرند. در سوی دیگر این طیف استان های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار دارند که کمترین میزان اشتغال را دارند.

اکوایران نوشت: مقایسه این نسبت در زمستان ۱۴۰۲ با زمستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که طی این یک سال نسبت اشتغال در استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری با شدت بیشتری نسبت به سایر استان ها افزایش یافته است. این در حالی است که ضریب اشتغال شدیدترین کاهش را در استان کهگیلویه و بویراحمد تجربه کرده است.

زنجان مدعی بهترین بازار کار ایران

نرخ اشتغال نشان می دهد که چند درصد از افراد در سن کار شاغل هستند. هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیکتر باشد بهتر و هر چه به صفر نزدیکتر باشد بدتر است.

این نسبت در کل کشور در زمستان ۱۴۰۲ به سطح ۳۷.۳ درصد رسید که نسبت به زمستان ۱۴۰۱ تقریباً ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

در بین استان های کشور بیشترین نسبت اشتغال مربوط به زنجان بوده است. در این استان از هر ۱۰۰۰ نفر در سن کار (۱۵ سال به بالا) ۴۵۸ نفر شاغل هستند. بعد از استان زنجان، خراسان شمالی و یزد قرار دارند که نسبت اشتغال به ترتیب ۴۱.۹ درصد و ۴۱.۱ درصد است. تهران نیز نسبت ۳۷.۸ درصدی را به ثبت رساند که نشان می دهد از هر ۱۰۰ ساکن پایتخت در سن کار، ۳۷ نفر دارای شغل هستند.

در سوی دیگر این طیف استان های کم بهره وری مانند کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار دارند و نرخ اشتغال در هر دوی آنها ۲۹.۴ درصد است. یعنی در این دو استان از هر ۱۰۰ نفر در سن کار فقط نزدیک به ۳۰ نفر شاغل هستند.

ارتقای نسبت اشتغال در خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها

ارقامی که تاکنون ذکر شد، نسبت اشتغال استان ها در زمستان ۱۴۰۲ است که اگر این ارقام با زمستان ۱۴۰۱ مقایسه شود، می تواند نشان دهد که وضعیت اشتغال استان ها در این یک سال چقدر تغییر کرده است.

این مقایسه نشان می دهد که نسبت اشتغال در زنجان که بهترین وضعیت را نسبت به سایر استان ها داشت، نسبت به زمستان دو سال گذشته ۱.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

شدیدترین افزایش مربوط به خراسان شمالی است که نرخ اشتغال آن در مدت مذکور ۶ واحد درصد افزایش داشته است. پس از آن چهارمحال و بختیاری قرار دارد که نرخ اشتغال آن ۵.۵ واحد درصد بهبود یافته است. در یک نگاه کلی می توان گفت که نسبت اشتغال ۲۲ استان نسبت به زمستان ۱۴۰۱ بهبود یافته و سایر استان ها با کاهش نسبت اشتغال مواجه بوده اند.

شدیدترین افت این نسبت در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است. نسبت اشتغال در این استان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا