اخبار اقتصاد ایران

نگاهی به تمدید ۵ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق :: ایران تحلیل

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با امضای قراردادی از سوی معاون وزیر نفت ایران و وزیر برق عراق به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد.

به گزارش ایران تحلیل، با امضای قراردادی بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و وزیر برق عراق، قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال تمدید شد.

بر اساس این قرارداد، برای تامین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در فصول گرم و سرد سال متغیر خواهد بود.

* صادرات ۵۲ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ارافاق از سال ۱۳۹۶ تاکنون

مجید چگانی مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه امضای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق گفت: با پایان یافتن دو قرارداد در بغداد و بصره، چندین دور مذاکره با طرف عراقی انجام دادیم. در تهران و بغداد صادرات گاز ایران به عراق را گسترش داد و نتیجه نهایی شد.

وی افزود: از زمان آغاز قرارداد در بغداد (در تیرماه ۱۳۹۶) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به عراق صادر کرده ایم.

* نیاز فوری نیروگاه های عراق به گاز ایران

زیاد علی فاضل وزیر برق عراق نیز با بیان اینکه بر اساس این قرارداد تا ۵ سال آینده از ایران گاز خریداری می کنیم، گفت: نیروگاه های ما برای تولید برق به شدت به گاز ایران نیاز دارند.

وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان داده است که ایران شریک اقتصادی خوبی برای عراق است و در سخت ترین شرایط نیازهای ما را تامین کرده است.

بر اساس اعلام وزارت نفت، قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد در سفر معاون وزیر نفت در امور گاز به بغداد و در محل وزارت برق عراق امضا شد و برای مدت طولانی تمدید شد. پنج سال.

عراق روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد اما با توجه به شرایط فعلی این کشور روزانه تنها ۲۰ هزار مگاوات برق تولید می کند و یک سوم این برق از گاز وارداتی از ایران تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا