بانک و بیمه

هزاران میلیارد سرمایه در گردش تامین می شود| پتروشیمی ها با اوراق گام جان می گیرند

سومیا شورابی; بازار: جلسه کمیسیون پولی و بانکی گروه جهش تولید ایران با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن، مدیران کل بانک مرکزی در حوزه تامین مالی و موانع اعتباری و جمعی فعالان کسب و کار در این نشست فنی، مدیران بانک مرکزی به تشریح گزینه های جدید تامین مالی و سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی پرداختند و به سوالات و شکایات فعالان تجاری پاسخ دادند.

ما به تعادل بین تعهدات و تورم نیاز داریم

دکتر. مجتبی اصغری رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن به شبکه گسترده بسیج در همه دستگاه ها اشاره کرد و توضیح داد: ماموریت ما همراهی فعالان اقتصادی در جنگ اقتصادی است و طبق توافق ۶ تا ۸ هزار نفر بازدیدکنندگان در سال در شهرهای صنعتی امیدواریم نظارت ۲۰ درصدی منجر به رفع موانع تولید و تحقق موضوع سال شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ بنگاه کوچک و متوسط ​​از خدمات رفع موانع تولید بهره مند می شوند، گفت: مشکل ما این است که در دو ماه اول سال فقط شعار می گوییم در حالی که مشکلات اساسی است. باید عاقلانه برخورد کرد.»

اصغری در ادامه توضیح داد: در حال حاضر شهرهای صنعتی با ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر این مشکل آب برای بسیاری از شهرها جدی است که با این نیازها نمی توانیم تولید را توسعه دهیم و واحدهای جدید ایجاد کنیم.

وی همچنین به مشکلات شرکت های بزرگ اشاره کرد و افزود: تورم باعث افزایش تعهدات شده است و در این صورت باید بین تعهدات و تورم تعادل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن می گوید: طبق آمار در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ میلیارد تومان به تولیدکنندگان اعتبار داده شد و تعهد امسال ۲۷۰ میلیارد تومان است که در واقع کار سختی است.

در حال حاضر شهرهای صنعتی با ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق مواجه هستند و علاوه بر این مشکل آب برای بسیاری از شهرها جدی است که با این الزامات قادر به توسعه تولید و ایجاد واحدهای جدید نیستیم.

علاوه بر این، دکتر. محمد جانی مدیرکل تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید به میانگین نرخ رشد سرمایه ثابت فکر کرد، افزود: در این راستا نیازمند سرمایه گذاری خارجی و تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی داخلی هستیم. بانک مرکزی قصد دارد ابزارها را متنوع کند.

وی در پاسخ به سوال رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در خصوص نیاز سرمایه در گردش بنگاه های کوچک که اکثر آنها کمتر از ۴ میلیارد تومان اعتبار دارند، گفت: به زودی بنگاه های کوچک (SME) شروع به کار خواهند کرد. تبدیل می تواند بخشی از مشکلات سرمایه خود را با برات الکترونیکی حل کند و امکان انتقال اعتبار اسنادی (LC) را در نظر بگیرد.

۲۷۰ همت اوراق گامی در جهت رفع مشکلات اعتباری شرکت هاست

در زیر، دکتر ماریا معاون تامین مالی زنجیره ای بانک مرکزی ابزارهای جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی را معرفی کرد و گفت: حدود ۲۷۰ همات برای سقف اعتباری اوراق گام در نظر گرفته شد که سقف تک تک بانک ها است. در این حوزه بیان شده است.

وی همچنین با اشاره به مزایای اوراق گام افزود: امکان واگذاری اوراق به سایر شرکت های موجود در زنجیره تامین و معافیت شرکت خریدار از رعایت مقررات مقرر در مقررات تنظیم تسهیلات و بدهی های کلان و همچنین تسهیلات و تسهیلات تعهدات اشخاص ذیربط معاف از شرایط، امکان انتشار اوراق قرضه گام برای شرکت، امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی های عمومی در ۸ نهاد مهم دولتی از جمله مالیات، تامین اجتماعی و حقوق دولتی، معافیت از تعهد فعال بازار. در معاملات بازار سرمایه و همچنین برنامه ریزی برای این مزیت استفاده از SCF در معاملات بورس کالا برای استفاده از اوراق قرضه

هزاران میلیارد سرمایه در گردش تخصیص می یابد با اوراق پله ای، پتروشیمی ها جان می گیرند

وی در عین حال بهره مندی از این مزایا را منوط به ارائه فاکتور خرید برای جلوگیری از سوء استفاده و مفاسد دانست و گفت: یکی دیگر از ابزارهای جدید فاکتور الکترونیکی است که از ۱ تا ۱۲ ماه اعتبار دارد.

اتصال سیستم ردیف به سیستم کالا از ۳۱ اردیبهشت وی اعلام کرد: در آینده ال سی های ریالی را به سامانه گام متصل خواهیم کرد تا شرکت های بزرگ با ۸۰ تا ۹۰ ال سی بلندمدت گام های بلندی در جهت افزایش نقدینگی خود بردارند.

حل مشکل اعتباری شرکت های پتروشیمی و فولاد با اوراق پله ای

ماریا در ادامه خاطرنشان کرد: تغییر سیاست استپ اوراق قرضه با دو رویکرد تسهیل تامین مالی شرکت ها و افزایش گردش در زنجیره ها صورت گرفت و از این طریق شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی و فولاد می توانند برای تامین امنیت کار خود اقداماتی انجام دهند. سرمایه، پایتخت.

وی افزود: بر اساس مصوبه فعلی، متقاضی اول می تواند حداقل ۲۵ درصد از اوراق خود را با انتقال به بازار سرمایه یا استقرار آن بفروشد، متقاضی دوم می تواند تا ۵۰ درصد از اوراق را با انتقال به سرمایه واگذار کند. متقاضی سوم نیز می تواند در بازار سرمایه یا تخفیف و انتقال به بازار سرمایه با حداکثر ۷۵ درصد تخفیف مشارکت داشته باشد.

ماریا تصریح کرد: هدف بانک مرکزی تنوع بخشیدن به ابزارهای وام دهی است و گام الکترونیکی دو گام اول در تنوع بخشیدن به این ابزارها است.

وی همچنین در این جلسه و در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی در تشریح روند مبادلات الکترونیکی گفت: توصیه می شود به بانکی مراجعه کنید که اعتبارسنجی برای مبادلات الکترونیکی راحت تر و در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

دکتر. آذرمند مشاور مالی رانندگان اقتصادی به اتصال سامانه گام به سامانه کالایی از ۳۱ ادامه می دهد. اردیبهشت وی اعلام کرد: در آینده ال سی های ریالی را به سامانه گام متصل خواهیم کرد تا شرکت های بزرگ با ۸۰ تا ۹۰ ال سی بلندمدت گام های بلندی در جهت افزایش نقدینگی خود بردارند.

وی در ادامه تاکید کرد: این ابزارها بخش بزرگی از بدهی را پرداخت کرده و نیاز شرکت ها به تجهیزات جدید را کاهش می دهد.

وی همچنین به تفاوت این ابزارها پرداخت و اظهار داشت: اوراق بهادار گام هنوز برای شرکت ها ناشناخته است، اما اوراق بهادار ال سی برای آنها قابل عرضه در بورس است.

در پاسخ به سوال این فعال تجاری که از کمبود دانش بانک ها در شهرستان ها گلایه داشت، دکتر. آذرمند: بانک مرکزی وظیفه آموزش بانک ها، ترویج و آموزش این ابزارها را بر عهده دارد و در عین حال باید در قالب همکاری با سازمان صنایع کوچک همکاری کند. قرار است در برخی شهرها آزمایش آزمایشی استفاده از فاکتورهای الکترونیکی انجام شود.

وقتی یکی دیگر از فعالان اقتصادی درباره مزایای استفاده از این ابزار و نرخ سود آن پرسید، پاسخ داد: برآورد ما این است که هزینه تامین مالی با این ابزار حدود ۳۰ درصد کمتر از روش های فعلی است.

وی همچنین یکی دیگر از مزایای اوراق گام را استفاده از اعتبار تا ۲۰۰ درصد گردش مالی سال گذشته اعلام کرد و افزود: این در حالی است که استفاده از وام بانکی و تسهیلات بانکی تا ۹۰ درصد گردش مالی سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا