ترندهای روز

هوش مصنوعی راز نقاشی مشهور را برملا کرد؛ «بخشی از اثر، کار نقاش اصلی نیست»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

به نظر می رسد معمای پیرامون یکی از شاهکارهای رافائل که مدت هاست موضوع بحث کارشناسان هنری بوده، با الگوریتم هوش مصنوعی حل شده است.

به گزارش گاردین، حدود ۵۰۰ سال پس از اینکه «رافائل» نقاش چیره دست دوره رنسانس صحنه ای از حضور حضرت مریم مقدس و مسیح را در کنار یکدیگر ترسیم کرد، هوش مصنوعی رازی را درباره این نقاشی فاش کرده است. به نظر می رسد فردی غیر از «رافائل» چهره یکی از شخصیت های این اثر هنری را نقاشی کرده است.

تابلوی “مریم مقدس و رز” مریم مقدس را در حالی که یک طومار در دست دارد مسیح را در آغوش گرفته است. «یحیی» در حالی که بخشی از طومار را در دست گرفته است در پایین تابلو به صورت کودکی دیده می شود. در بالا و سمت چپ تابلو “یوسف نجار” به تصویر کشیده شده است.

تا زمانی که در قرن نوزدهم تردیدهایی در مورد صحت آن مطرح شد، این نقاشی به عنوان اثری شناخته می شد که «رافائل» تمام قسمت های آن را کشیده است.

برخی از مورخان هنر حتی این فرضیه را مطرح کردند که شاگردان رافائل این نقاشی را خلق کرده اند. برخی دیگر نیز اظهار داشتند که به نظر می رسد چهره «یوسف نجار» بعدها به این تابلو اضافه شده و احتمالاً خود «رافائل» آن را خلق نکرده است. گروهی دیگر معتقد بودند که قسمت پایینی نقاشی که گل رز در آن به تصویر کشیده شده است توسط شخصی غیر از رافائل کشیده شده است. با این حال، این نقاشی همیشه به «رافائل» در اسپانیا نسبت داده شده است.

حسن اوگیل، استاد محاسبات بصری در دانشگاه برادفورد، این نقاشی را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کرد. به این نتیجه رسیدند که بخش بزرگی از نقاشی را «رافائل» خلق کرده است، اما چهره «یوسف نجار» توسط شخص دیگری کشیده شده است. قسمت پایینی نقاشی احتمالا توسط خود رافائل ساخته شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، این الگوریتم پس از بررسی جزئیات دقیق ۴۹ اثر غیرقابل انکار «رافائل» ایجاد شده و در نتیجه می تواند آثار معتبر این هنرمند را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد.

اوگیل توضیح داد: “کامپیوتر با جزئیات بسیار دقیق به یک نقاشی نگاه می کند.” به تمام قسمت‌های صورت نگاه می‌کند، نه فقط صورت، اطلاعاتی در مورد پالت‌های رنگی، طیف رنگ‌ها و ضربه‌های قلمو جمع‌آوری می‌کند. این نقاشی را از دیدگاه تقریباً میکروسکوپی بررسی می کند و تمام ویژگی های کلیدی نقاشی رافائل را پوشش می دهد.

در مورد این نقاشی، تحقیقات اولیه نشان داد که ۶۰ درصد آن توسط رافائل کشیده شده است. سپس کامپیوتر قسمتی از این نقاشی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که چهره «یوسف نجار» توسط «رافائل» نقاشی نشده است.

این یافته در واقع بخشی از مقاله ای است که در مجله “Heritage Science” منتشر شده است.

رافائلو سانزیو، معروف به رافائل، امروزه به عنوان یک نقاش چیره دست شناخته می شود. اگرچه رافائل در سن ۳۷ سالگی درگذشت، اما حرفه ای پربار به عنوان یک معمار و نقاش ایتالیایی از خود به جای گذاشت. او بیشتر به خاطر خلق نقاشی هایی با موضوع مریم مقدس شناخته می شود.

رافائل مانند میکل آنژ نقاشی های دیواری را در واتیکان خلق کرد. “مدرسه آتن” نقاشی دیواری بسیار معروفی است که متفکران بزرگ یونانی مانند “ارسطو” و “افلاطون” را به تصویر می کشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا