اخبار اقتصاد ایران

واکنش مقامات دولت به گران شدن ارز :: ایران تحلیل

در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و پنجم دی ماه در سخنان خود اعلام کرد که تلاش برخی افراد برای افزایش قیمت دلار شکست خورد، روند رشد قیمت ارز ادامه دارد؛ سخنگوی دولت امروز گفت: عرضه ارز بیشتر از تقاضا است بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد.

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در حال حاضر به ۶۰ هزار تومان رسیده و شرایط غیرعادی را برای بازارهای ایران ایجاد کرده است.

در این میان عدم واکنش دولتمردان و استناد به سخنان کارشناسان که این رشد قیمت را موقتی می دانند، حتی با اعتراض شدید اصولگرایان تندرو مانند ثابتی مجری رادیو مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی در بیست و پنجم دی ماه روز جمعه در جمع ائمه جماعات کشور اعلام کرد که برخی در چند روز گذشته اقدام به افزایش نرخ ارز کرده اند اما بانک مرکزی با توجه به کاهش قیمت دلار تلاش کرد در این بخش مشکلی ایجاد نشود. کانال ۵۲ هزار تومان. در شرایط فعلی قیمت ارز در سایت ها اعلام نمی شود و اخبار از بازار نیز حاکی از آن است که معاملات معدودی بین ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان انجام می شود.

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان سخنگوی دولت در جمع نمایندگان رسانه های گروهی حاضر شد اما حتی در اخبار رسمی خبرگزاری دولت هم هیچ اشاره ای به دلایل افزایش قیمت نشد. دلار و او در این زمینه صحبتی نکرد. خاندوزی با قدردانی از سیاست های دولت اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه مصرف کننده با کاهش ۱.۷ درصدی به ۳۸.۵ درصد رسیده که ۱۷ درصد کمتر از تورم نقطه به نقطه ابتدای سال جاری است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در روز چهارم بهمن ماه اعلام کرده است: نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه ای است، گذرا و موقتی است و از همه فعالان اقتصادی تقاضا داریم فعالیت ها و تصمیمات خود را بر اساس واقعیت های مثبت ارز کشور اتخاذ کنند.

صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی که در دولت محمود احمدی‌نژاد سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی بود نیز گفته است که بازار آزاد ارز تنها در افکار عمومی بزرگ است، اما در واقعیت اینطور نیست. ظرفیت زیادی دارند وقتی دولت برای کالاهای اساسی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می پردازد و مرکز رسمی مبادلات ارز و طلا داریم، جای نگرانی برای نوسانات بازار غیررسمی نیست.

در روز دهم بهمن همچنین سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص افزایش نرخ دلار گفت: دشمن فضایی را برای ایجاد تکانه در اقتصاد و فشار بر مردم طراحی کرده است. آن طور که سران برخی کشورها در حاشیه این دیدارها به رئیس جمهور می گویند، آمریکایی ها گفته اند که هدف گذاری بر اقتصاد ایران است.

علی بهادری جهرمی نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: عرضه ارز توسط بانک مرکزی بیش از تقاضا است و افزایش قیمت ارز هیچ گونه افزایشی ندارد. دلیل اقتصادی موجودی ارزی مثبت و درآمد ارزی موجود و قابل قبول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا