کشاورزی

وزارت کشاورزی هرگونه افزایش قیمت گوشت را تکذیب کرد

پس از اجرای سیاست جراحی اقتصادی و لغو تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، قیمت بسیاری از محصولات از جمله گوشت قرمز دچار تورم شد و به تدریج این محصولات از سفره خانوارهای ایرانی محو شدند. به گزارش ایلنا، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، مانند سال گذشته، هر کیلوگرم گوشت قرمز در خرده فروشی از مرز ۷۰۰ هزار تومان گذشت. بهمن پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۲ سرانه مصرف گوشت در ایران به نصف برسد.

با توجه به ادامه روند صعودی تورم کالاهای عمومی و سیاست های دولت سیزدهم، نگرانی ها از افزایش قیمت گوشت با آغاز سال جدید افزایش یافت. با این حال مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر مواد غذایی اصلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این تصور که افزایش نرخ دلار بر افزایش قیمت تمام شده دامداری ها تأثیر گذاشته است، صحت ندارد و این موضوع درست است. یک شایعه.” زیرا خوراک دام با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان به دامداران کشور تحویل داده می شود.

به گفته مسعود امراللهی، افرادی که از افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل افزایش نرخ ارز صحبت می کنند، برنده تحریم هستند و اظهارنظرها درباره افزایش قیمت گوشت در هفته های آینده با هدف تاثیرگذاری است. نگرانی بازار و افکار عمومی

وی همچنین تاکید کرد: هرگونه تغییر قیمت کالاهای اساسی بدون تایید مرکز تنظیم بازار کشور غیرمجاز بوده و تخلف محسوب می شود.

اطلاعات رسمی دولت با ادعای وزارت کشاورزی مغایرت داشت!

در شرایطی که مسئولان وزارت کشاورزی هرگونه افزایش قیمت گوشت را تکذیب می کنند، حتی داده های مرکز آمار، مرکز تحقیقات دولتی نیز این اظهارات را زیر سوال می برد.

۲۹ دی ۱۴۰۲ علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گوی ویژه خبری تلویزیون دولتی با اعلام اینکه قیمت تعادلی گله گوسفندان در حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است، مدعی شد این میزان تا پایان سال بر بازار حاکم خواهد شد.

اکنون داده های جدید مرکز آمار موسوم به بازوی تحقیقاتی دولت، میانگین قیمت گوشت قرمز را از میانگین قیمت غذاهای منتخب در اسفندماه ۵۶۰ هزار تومان محاسبه کرده است. بر اساس این داده ها قیمت گوشت در آخرین ماه سال گذشته بین ۴۴۰ تا ۶۵۱ هزار تومان بوده است. متوسط ​​قیمت گوشت گوساله در ماه مذکور ۵۳۷ هزار تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، درصد تورم ماهانه و نقطه ای گوشت گوسفندی به ترتیب ۱.۷ و ۵۷ درصد و گوشت گوساله ۱.۲ و ۷۰ درصد است. بنابراین، داده های رسمی دولت نیز اولین است مهر آنها ادعای عدم افزایش قیمت گوشت قرمز را رد می کنند و با اشاره به اینکه گرانی گوشت قرمز ارتباط چندانی با تحریم ها ندارد و واقعیت تلخی است که شهروندان هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند، رد می کنند. بنابراین، اگر افراد یا گروه‌هایی از چنین فضایی سود می‌برند، احتمالاً همان افرادی هستند که دائماً گوشت قرمز ارزان می‌نوشند و چشم بر اطلاعات رسمی می‌بندند.

این در حالی است که اطلاعات مرکز آمار دیگر به طور کامل با آنچه مردم با آن سروکار دارند مطابقت ندارد. هنگامی که مقامات وزارت کشاورزی برای خرید گوشت قرمز مورد نیاز خود به قصابی ها مراجعه می کنند، متوجه قیمت هایی می شوند که دو برابر آن چیزی است که آنها تبلیغ کرده اند.

بازدید شخصی لازم نیست و قیمت های موجود در سایت فروشگاه ها نیز وضعیت بازار را نشان می دهد. همانطور که در این مغازه ها قیمت گوشت گوسفندی به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسیده است. یعنی تقریبا ۱۰۰ درصد گرانتر از قیمت تعادلی است که معاون وزیر کشاورزی کمتر از سه ماه پیش عنوان کرده است.

افزایش ۲۹۷ درصدی قیمت گوشت قرمز در دولت رئیس جمهور

از سوی دیگر، شاید بهتر است مسئولان اداره کشاورزی ابتدا قبل از اینکه به دنبال مقصر گرانی گوشت باشند و برای سانسور قیمت ۱۴۱ هزار تومانی مرکز آمار، به قیمت گوشت قرمز اشاره کنند. اما اکنون به گفته همین مرکز تحقیقات، همین محصول با نرخ کیلویی ۵۶۰ هزار تومان به دست مردم می رسد. این بدان معناست که پس از گذشت دو سال و نیم از دولت سیزدهم، مردم گوشت قرمز را ۲۹۷ درصد گرانتر از زمان روی کار آمدن خود می خرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا