ترندهای روز

ویروس کووید درون بدن یک مرد هلندی به گونه‌ای جدید تکامل یافت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

پرونده تاسف بار یک مرد هلندی که بیش از یک سال و نیم به کووید-۱۹ مبتلا شده بود در گزارش جدیدی ثبت شد. با ۶۱۳ روز ابتلا، این مورد طولانی‌ترین عفونت کوویدایی است که در مورد آن می‌دانیم. در واقع، این عفونت به قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا به نوع جدیدی در بدن این مرد تبدیل شود.

این مرد ۷۲ ساله هلندی سابقه سلامتی پیچیده ای داشت. او قبلا پیوند سلول های بنیادی را برای درمان نوعی سرطان خون انجام داده بود. اما بعداً به سرطان دیگری به نام لنفوم سلول B منتشر (DLBL) تشخیص داده شد. در نتیجه داروهایی که برای درمان بیماری خود مصرف می کرد، این مرد دچار نقص شدید سیستم ایمنی شد. این بدان معنی است که یک مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او یک خطر بالقوه در نظر گرفته می شد.

مرد هلندی در فوریه ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی بادی های مونوکلونال و استروئیدها درمان شد. اما متأسفانه داروها جواب نداد و عفونت او ادامه داشت. اگرچه این مرد قبل از بیمار شدن چندین دوز از واکسن کووید دریافت کرده بود، اما هیچ مدرکی دال بر پاسخ آنتی بادی در بدن او وجود نداشت.

بیمار بیش از ۶۰۰ روز به ویروس آلوده بود و مجبور شد چندین بار در بیمارستان بستری شود. اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از اولین درمان علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا، توالی یابی نشان داد که ویروس دارای جهشی در بدن مرد است که با سوتروویماب (یکی از داروهایی که بیمار با آن درمان شده بود) مرتبط بود.

تجزیه و تحلیل بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع آوری شده بین فوریه ۲۰۲۲ و سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد که ویروس بیش از ۵۰ بار در بدن مرد جهش یافته است. برخی از این جهش ها در پروتئین سنبله رخ داده است. رویدادی که نشان می دهد ویروس در حال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی انسان است.

مشکلات اساسی سلامتی مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از ابتلای دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت تاثیر قرار داده بود. به گفته تیم پزشکی، هیچ مدرکی دال بر ابتلای نوع جهش یافته در بدن این مرد به سایر افراد جامعه وجود ندارد.

این بیمار در اکتبر ۲۰۲۳ بر اثر عود بیماری زمینه ای خود فوت کرد. تاکنون موردی مشاهده نشده است که به این مدت طولانی ادامه داشته باشد و از طرفی عفونت های مداوم پدیده ای شناخته شده است که مربوط به ویروس کرونا است که باعث کووید-۱۹ می شود. برخی تحقیقات اخیر نشان می دهد که از هر ۱۰۰ عفونت تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

مشکل این است که هر چه این ویروس بیشتر در بدن انسان تکثیر و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی دارد. این یکی از نظریه های ارائه شده در مورد چگونگی پیدایش Omicron است. لازم به ذکر است که هر جهش یافته به گونه ای نگران کننده تبدیل نمی شود. اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر باشند و بیمارانی که از قبل شرایط پزشکی دارند بهترین مراقبت ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه ای می گویند: “مدت ابتلا به کووید در مورد مرد هلندی بسیار طولانی بود؛ اما عفونت های طولانی مدت در بیماران نقص ایمنی در مقایسه با جمعیت عمومی شایع تر است. کار بیشتر توسط ما انجام می شود. گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت از یک ماه تا دو سال را در بیماران مبتلا به نقص ایمنی در بیمارستان توصیف کردند، اما به‌طور کلی، عفونت‌های طولانی‌مدت نادر هستند، زیرا افراد دارای نقص ایمنی درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.

پرونده مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا