فرهنگ و هنر

پیش بینی بورس در نیمه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲


ایران تحلیلی –

نیمه اول بهمن برای بازار سهام امیدوار کننده نبود. بررسی شاخص های مختلف بورس نشان می دهد که این بازار در یکی از روزهای ناخوشایند خود قرار دارد. برداشت بیش از ۸۰۰ میلیارد تومانی پول طی هفته گذشته تنها یکی از مصادیق وضعیت نامطلوب بازار سرمایه است. این در حالی است که بر اساس گزارش های پیش بینی بازار سهام، اکثر سهام در وضعیت ارزشی قرار دارند. اما از این طرف، این خروج پول واقعی است که در حال وقوع است.

جهان صنعت در گزارشی نوشت: در سوی دیگر ماجرا، تشدید ریسک های سیستماتیک سیاسی تا حدودی باعث پیش بینی بورس برای نیمه دوم شد. بهمن ماه منفی است و برخی از گزارش های پیش بینی سهام حاکی از تداوم روند نیمه اول در نیمه دوم این ماه است.

البته روندهای داخلی در بخش کلان اقتصادی و تصمیمات دولت و نهادهای سیاستگذار بورس احتمالا بسیار تعیین کننده خواهد بود. اگر ریسک‌های سیاسی با تصمیمات فوری و دستورات ناگهانی دولت همراه باشد، احتمال ریزش‌های سنگین‌تری برای بازار سهام وجود دارد.

در این میان تجربه دوره های مشابه برای سهامداران در شرایطی که روند بازار غیرقابل پیش بینی است یکی از عوامل افزایش ریسک بازار است.

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی بازار سهام در نیمه دوم بهمن ماه پرداخت

چرا بورس نزولی است؟

امیرحسین جنانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته گذشته شاهد سایه ریسک سیاسی بر بورس بودیم. تنش‌های سیاسی و رشد انتظارات تورمی در کنار ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، سایر بازارهای مالی را وادار کرد تا ارتفاعات بالاتری را در بهمن به ثبت برسانند، اما آنچه در بورس می‌گذرد، در مقابل دو بازار رقیب طلا و ارز است.

پیش بینی بازار سهام در کوتاه مدت: ناامید کننده!

وی افزود: به دنبال ترس سهامداران از تشدید ریسک های سیاسی، بازار از روند عادی معاملات خود خارج شده است، بنابراین در پیش بینی کوتاه مدت بورس نمی توان انتظار تغییر در روند معاملات و یا حتی ثبات را داشت. از قیمت ها در بازار همچنان اخبار سیاسی نقش بسزایی در روند بورس خواهد داشت و نمی توان روند این روزهای بازار را با احتمال زیاد پیش بینی کرد.

جنانی تصریح کرد: ادامه کاهش تنش های سیاسی می تواند بهانه ای برای عقب نشینی فروشندگان در بورس و شاید عاملی برای حداقل حرکت مثبت در بازار باشد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، خبر بازنگری در نرخ خوراک پالایشگاه ها توانست اندکی از شدت عرضه بکاهد، اما استراتژی محتاطانه سهامداران با قدرتی مضاعف دنبال شد.

ریسک نرخ بهره ۳۰ درصد برای بازار سهام

وی ادامه داد: در سایه ریسک های سیاسی خارجی، افزایش نرخ سود ریسک جدیدی است که در هفته جاری از سوی بانک مرکزی به بورس تحمیل شده است و بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک ها مجاز به فروش اوراق بهادار ویژه هستند. سپرده گذاری با نرخ سود ۳۰ درصد به مدت ۷ روز به سپرده گذاران ارائه می شود. این سپرده برای فعالان اقتصادی و فعالان بازار نمی تواند آنقدر جذاب باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به خصوص برای فعالان بازار سرمایه چون باید همیشه پول خود را در دست داشته باشند و آن را مدیریت کنند، حبس یک ساله آن جذابیت خاصی برای بازار و فعالان اقتصادی نخواهد داشت. این گواهی سپرده ای است که نرخ سود آن ۳۰ درصد با نرخ شکست بالا است و البته با توجه به اجرای برخی پروژه ها امکان محدود آن برنامه ریزی شده است و این نرخ برای بازار عجیب نیست و همین نرخ در حال حاضر به صورت ثابت موجود است. صندوق های درآمدی بدون شکست است.

جنانی افزود: تجربه دوره های گذشته نشان داده است که افزایش نرخ سود همواره با ریزش شاخص های بورس همراه بوده است. بدیهی است در چنین شرایطی که عوامل منفی از درون و بیرون بر بدنه بورس تاثیر می گذارد، پیش بینی بازار سهام کار دشواری است.

پیش بینی بازار سهام بهمن ماه

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: دلار آزاد در هفته گذشته رشد چشمگیری داشت و تا محدوده ۵۹ هزار تومان معامله شد، در حالی که دلار در محدوده ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود که این اختلاف قیمت را نشان می دهد. بیش از ۳۰ درصد بین این دو نرخ. در حالت تعادل، نرخ نیم دلار باید حداقل به ۸۰ درصد نرخ دلار آزاد برسد. همین موضوع باعث شده تا در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر رشد آن شنیده شود و همین امر می تواند محرک آینده بازار باشد. همچنان خوش‌بینی به نرخ ارز و احتمال افزایش قیمت دلار نیما و قرار گرفتن بازار در قیمت‌های ارزنده، از سوی دیگر تحولات سیاسی و مخاطرات آن انرژی زیادی از بازار گرفته است. درحال حاضر. بازار سرمایه پس از تغییر نرخ نیما هر بار تغییرات بزرگی داشته است و این بدان معناست که اگر قرار باشد سیاست ارزی تغییر کند، اتفاقات مهمی در انتظار بازار خواهد بود.

اما با توجه به پیش‌بینی بازار سهام، این امکان وجود دارد که در صورت عدم تحمیل ریسک جدید بهمن ماه، وضعیت معاملات بورس تا پایان ماه متعادل شود تا قیمت‌ها تثبیت شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا