طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ممنوعیت خرید و فروش ارز در عراق، دلار را افزایشی می‌کند؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار روز دوشنبه با نوسان محدود ۵۰ تومانی بین ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می شد. این اسکناس در دو روز گذشته در محدوده مذکور در نوسان بوده است. برخلاف سال های گذشته، سفرهای خارجی در تعطیلات دی ماه امسال افزایشی نداشت و اعتبارات سفر به اندازه ای نبود که بر تحولات قیمت دلار اثر صعودی داشته باشد.

بررسی بازار ارز توسط خبرنگار ایران تحلیل نشان می دهد که رشد تقاضا محدود است و تعداد کمی از معامله گران حاضر به فروش دلار خود هستند. ترس از اخبار سیاسی نامطلوب علیرغم تلاش سیاستمداران برای تثبیت قیمت دلار باعث شده تا دارندگان دلار نتوانند ارزهای خود را بفروشند.

فعالان بازار ارز می گویند که دلار در بازار کم نیست و همین امر موجب تثبیت قیمت شده است. آنها بر این باورند که جنون ارزی سیاستگذاران این است که خرده فروشان ترجیح می دهند برای تعیین انتساب اخبار سیاسی روزهای اخیر دستشان را برای صرافی بگیرند و تعطیلات دی ماه را دور بزنند.

معامله گران به چه اخباری توجه کرده اند؟

ساعاتی پس از اینکه ارتش آمریکا اعلام کرد به سه قایق حوثی ها در دریای سرخ حمله کرده است، وزرای خارجه انگلیس و ایران تلفنی گفتگو کردند. دیوید کامرون در ایستگاه نوشت

علاوه بر این، نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد که در پی ورود ارتش آمریکا به درگیری مستقیم در دریای سرخ برای حفاظت از اسرائیل، پنتاگون در حال برنامه ریزی برای حمله به پایگاه های انصارالله یمن در خاک یمن است.

سیگنال های سیاسی باعث شد که معالیه ها غیر فعال بمانند

اگرچه معامله گران نوسانات قیمت دلار را یک روند نمی دانند، اما سیگنال های سیاسی، معامله گران در بازار ارز را مجبور به دست و پا زدن کرده است. بزرگان این بازار ترجیح می دهند ریسک خاصی را با سرمایه های خود انجام ندهند تا از تصمیمات سیاسی خاص به نتیجه مشخصی دست یابند.

ارز ایران از عراق بلوکه شد؟

لازم به ذکر است، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق روز دوشنبه از ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار آزاد عراق خبر داد. وی گفت: از روز دوشنبه هرگونه مبادلات ریز و درشت ارز در بازارهای داخلی عراق ممنوع است و در نتیجه خرید و فروش ارز در بازار آزاد نیز ممنوع است و همچنین عراق پنج کشور را به عنوان ممنوع اعلام کرده است. مقاصد انتقال پول از جمله ایران.

اقتصاددانان بر این باورند که ممنوعیت تجارت دلار در عراق تاثیری بر معاملات دلار در بازار ارز ایران نخواهد داشت. با این حال، برخی از فعالان اقتصادی می گویند تجارت دلاری ایران با عراق مهلتی برای ایران فراهم کرده است و ممنوعیت جدید این مسیر را محدود کرده و بر پروژه های ایران با عراق تأثیر منفی خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که قیمت دلار روز دوشنبه در بازارهای همجوار مانند تهران با نوسانات محدودی مواجه شد. دلار هرات که روز یکشنبه به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگشت، روز دوشنبه با نوسان محدود ۵۰ تومان با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی با قیمت ۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد و ۴۰ تومان افزایش یافت. درهم امارات با ۱۰ تومان رشد به ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان رسید.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا