طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / تغییر فاز معامله‌گران ارز فشار سیاست‌گذار را بالا برد

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز با نوسانات نزولی محدود معامله شد. برخی از معامله گران بازار ارز معتقدند که کاهش طلای جهانی و عدم تعادل طلا در بازار داخلی بر معاملات دلار تاثیر گذاشته است. با این وجود به نظر می رسد نوسانات ۲۰۰ تومانی در محدوده مشخصی منوط به اراده سیاست گذار باشد.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز ۲۰۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان معامله می شد. این اسکناس ماه‌هاست که گرفتار چرخش می‌شود و با اتفاقات منطقه، ته کانال ۵۰ هزار تومانی به منطقه معتبر دلار برای سیاستمداران تبدیل شده است.

هفته گذشته قیمت جهانی طلا افزایش چشمگیری را ثبت کرد اما در هفته جاری پس از بازگشایی بازارها، قیمت طلا کاهش یافت. این امر بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار داد، اما بیش از آنکه بر قیمت دلار تأثیر بگذارد، در بازار طلا و سکه برجسته شد.

اگرچه قیمت دلار و آناس جهانی تعیین کننده قیمت طلا در بازار داخلی است، اما امروز برخی از معامله گران کاهش طلای جهانی را عاملی برای بهم ریختن معادلات سیاست گذاری برای بازار ارز می دانند. به گفته آنان، امروز قیمت دلار هرات افزایش یافته و کاهش نداشته و از سوی دیگر قیمت طلا و سکه کاهش یافته است. به گفته معامله گران، دلار تهران بین این دو بلاتکلیف باقی مانده است. این موضوع فشار خرید را در بازار ارز افزایش داد و به نظر می‌رسد پراکندگی ارزی سیاست‌گذاران مانع از افزایش نرخ دلار شده است.

متغیرهای کلان اقتصادی دروغ نمی گویند

فردین آقابزوری کارشناس اقتصادی در این خصوص با اشاره به نوسانات قیمت دلار به ایران تحلیل گفت: قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد آرامش بستگی دارد. تاثیر کوتاه مدت جو بازار بر قیمت ارز

وی افزود: متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تأثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کنند، بنابراین نباید انتظار داشت که عوامل اقتصادی با اخبار مساعد با ریتم تغییر کند و بعید است دلار تحت تأثیر سناریوی موجود در بازار باشد. تصمیم گیرندگان سیاسی بلندمدت کنترل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه دستکاری اخبار سیاسی در هفته های اخیر قیمت دلار را به میزان محدودی کاهش داده است، گفت: این سیاست در حال تکرار است و در گذشته شاهد تاثیر موقت و گذرا این گونه اقدامات بر ارز بوده ایم. بازار» و لازم به ذکر است که ملاک تعیین اثر، نرخ ارز نیست.

آقا بزرگی ادامه داد: در نهایت این توانایی تحویل است که قیمت دلار را در بازار تعیین می کند و متأسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخایری در اموال خود ندارند.

فاز معامله گران بازار ارز تغییر کرده است

معاملات امروز بازار ارز حاکی از آن بود که معامله گران تمایل بیشتری به خرید دارند تا فروش. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، فعالان بازار ارز در روزهای اخیر ترجیح داده اند بازیگر باشند تا تماشاگر.

امروز قیمت دلار در برابر دلار تهران در بازارهای همسایه افزایش یافته است. قیمت دلار هرات با ۵۰ تومان افزایش ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی ۱۰ تومان رشد محدود داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شد. درهم امارات امروز با ۲۰ تومان کاهش با قیمت ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا