اخبار اقتصاد ایران

چرا قیمت سکه کاهشی شد؟/ دورنمایی از آینده بازار :: ایران تحلیل

کاهش قیمت جهانی اونس طلا بازار فلز زرد داخل کشور را تحت تاثیر قرار داد. در حالی که قیمت سکه طلا روز دوشنبه در بازار ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ثابت بود، قیمت این شاخص طلا روز گذشته در بازار کاهش یافت و به کانال پایین رسید. محاسبات نشان می دهد که قیمت سکه از نظر ارزش ذاتی کاهش یافته و نرخ حباب آن تغییر قابل توجهی نداشته است.

به گزارش ایران تحلیل، بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار تهران، قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه ای برابر با حاصلضرب قیمت جهانی هر اونس طلا در قیمت روز آزاد است. دلار و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه (عدد ثابت)؛ تفاوت این نرخ با قیمت روز بازار به عنوان حباب این کالا نیز شناخته می شود. مروری بر روند نرخ شاخص های قیمت سکه نشان می دهد که بر خلاف رشد نسبی قیمت دلار در معاملات غیررسمی، قیمت جهانی اونس طلا در بازار روز گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ حباب این محصول (که نشان دهنده میزان تقاضا در بازار است) نسبت به روز گذشته تفاوت محسوسی نداشته و در نیمه دوم کانال ۷ میلیون تومان محاسبه شده است.

در نتیجه می توان گفت افت قیمت سکه طلا در ارزش ذاتی آن اتفاق افتاده و ناشی از نوسانات طلای جهانی است. در نهایت هر قطعه از این کالای گرانبها با افت قیمت ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه به مبلغ ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت سایر قطعات خانواده سکه نیز روز گذشته در بازار کاهش یافت. عصر سه شنبه هر قطعه نیم سکه و ربع طلا به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به نرخ های قبلی ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هر نیم سکه و ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی ربع سکه معامله شد.

دیروز سه شنبه ۴ اردیبهشت در ماه جاری روند نرخ دلار در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران رو به افزایش بود. هر ورق این اسکناس آمریکایی که روز دوشنبه با افزایش ۲۵۰ تومانی در نیمه دوم کانال ۶۴ هزار تومان معامله می شد، روز گذشته تقریباً با افزایشی مشابه روز دوشنبه در مرز فعالیت خود را در بازار آغاز کرد. از ۲ کانال ۶۴ و ۶۵ انجام شد این رشد قیمت به حدی بود که برخی معاملات ظهر دیروز در سطوح قیمتی ابتدای کانال بسته شد. اما در نهایت فعالیت روزانه شاخص ارزی با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته در ۶۴ هزار و ۹۵۰ تومان به پایان رسید. برخی از فعالان بازار ارز تهران بر این باورند که سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۶۴ هزار تومانی کریدور جدید نوسانات قیمت دلار است. این افراد رقم ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان را پشتوانه بازار می دانند و معتقدند دلار با اصلاح نرخ در روزهای اخیر سقف قیمتی خود را پیدا می کند. پیش بینی می شود در صورت عدم عبور نرخ از مرز ۶۵ هزار تومان، این رقم حد بالایی کریدور باشد. در این میان نرخ سایر شاخص های ارزی بازار تهران در روز گذشته نوسان محسوسی نداشت. یورو و پوند به ترتیب ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان و ۸۰ هزار و ۲۵۰ تومان بدون تغییر نسبت به نرخ روز دوشنبه معامله شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا