اقتصاد جهان

چشم انداز مثبت 8 شاخص کلان اقتصاد ایران در سال 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، صندوق بین المللی پول در گزارشی به بررسی چشم انداز اقتصاد ایران در سال جدید پرداخت و از رشد و بهبود هشت شاخص کلان اقتصاد ایران در سال جاری خبر داد.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی، اقتصاد ایران در سال جدید به ۱۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال جاری با افزایش ۸۳ میلیارد دلاری به ۱۸۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید. نسبت به سال گذشته

بر اساس قیمت های فعلی، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با سال ۲۰۲۳ با ۲۰ میلیارد دلار افزایش از ۳۶۶ میلیارد دلار در سال جاری به ۳۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

به همین ترتیب، بر اساس شاخص قدرت خرید، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران به ۱۶۵۲۹ دلار خواهد رسید که ۲۴۰ دلار افزایش یافته است که نسبت به سال قبل ۱.۵ درصد است.

این گزارش ادامه روند رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرده و پیش بینی می کند که رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۲.۵ درصد باشد. این رقم در سال گذشته ۳ درصد برآورد شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ تورم ایران در سال جدید نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد و از ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۴ یعنی ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

در حالی که پیش بینی می شود صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۲۳ در سال ۲۰۲۴ با رشد ۷ درصدی همراه باشد، بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، این نهاد انتظار دارد صادرات کالا و خدمات ایران رشد ۷ درصدی را ثبت کند. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات ایران نیز که در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته، در سال جدید نیز ۸ درصد کاهش خواهد داشت.

تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱.۶ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۱۴.۱ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده بود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری ایران در سال جدید کمی بیشتر از سال گذشته باشد و به ۹.۶ درصد برسد. نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۹.۴ درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، درآمد دولت ایران در سال ۲۰۲۴ به معادل ۸.۴ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که نسبت به سال گذشته بیشتر است. درآمد دولت در سال گذشته ۸.۲ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نخواهد داشت و در سطح ۳۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی باقی می ماند.

این گزارش کل پس‌انداز ناخالص ملی ایران را در سال ۲۰۲۳ ۴۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد کرده و از احتمال کاهش این رقم به معادل ۴۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا