بانک و بیمه

کاهش قیمت طلا به دنبال حراج های بانک مرکزی در مرکز مبادله، افت اونس جهانی و کاهش قیمت ارز

بازار؛ محسن شمشیری: قیمت طلا در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ است فروردین ۱۴۰۳ به بالاترین سطح قیمتی خود در ۳۰ سال گذشته رسید و قیمت هر اونس طلا را ۲۳۹۰ دلار آمریکا ثبت کرد. در روز چهارشنبه، قیمت طلا ۸ درصد کاهش یافت و به ۲۳۱۶ دلار رسید که نشان می دهد قیمت جهانی طلا به دنبال آرامش در منطقه کاهش یافته است. همزمان با کاهش نسبی نرخ ارز و کاهش قیمت در روزهای اخیر، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز کاهش یافته است.

روند قیمت جهانی طلا نشان می دهد که قیمت طلا از ۲۳۸۰ دلار به ۲۳۹۰ دلار رسیده و سپس در هفته گذشته به ۲۳۱۶ دلار کاهش یافته است. این روند در ۳۰ سال و یک سال گذشته بی سابقه بوده است. طی سال گذشته قیمت طلا از ۱۹۰۰ دلار به ۲۳۰۰ دلار رسیده است و کارشناسان دلیل آن را جنگ در اوکراین، بحران خاورمیانه و سایر تحولات اقتصادی و همچنین بازارهای مختلف سهام و نفت می دانند. و همچنین رشد تقاضا در کشورهایی مانند هند که باعث شده سرمایه گذاران به این فلز گرانبها و دارایی سنتی توجه کنند. طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا از زیر ۵۰۰ دلار در سال ۱۹۹۵ به بیش از ۱۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۰ رسید و در ایران شاهد افزایش همزمان قیمت جهانی طلا و قیمت ارز داخلی در دهه ۱۳۹۰ بودیم که باعث شد افزایش قیمت طلا و سکه طی پنج سال گذشته، قیمت طلا از ۱۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۰۰ دلار در پایان دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و با پیروزی بایدن به تدریج به بالای ۱۸۰۰ دلار رسید، اما در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به اوج خود رسید. بنابراین برخی کارشناسان بر این باورند که با پیروزی ترامپ، جمهوری خواهان نیز قادر به انجام این کار خواهند بود آبان ماهانه می توان انتظار کاهش یا ثبات نسبی قیمت طلا در سال ۲۰۲۵ را داشت.

قیمت طلا در روز سه‌شنبه برای لحظاتی از مقاومت خود در سطح ۲۳۰۰ دلار کاهش یافت و شاهد افت بیش از ۲۳ دلاری در یک روز و ۱۷۶ دلاری در چهار روز بود.

قیمت طلا پس از ناکامی در رفع مقاومت ۲۳۰۰ دلاری خود، روز دوشنبه شاهد کاهش و اصلاح بود. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی کاهش قیمت طلا در شبانه روز گذشته و کاهش آن چیزی بیش از اطمینان بازارهای جهانی در خصوص تنش زدایی بین اسرائیل و ایران است.

مقامات ارشد تهران و تل آویو در روزهای شنبه و یکشنبه رسما اعلام کردند که قصد ندارند تنش ها و درگیری ها بین خود را به سطح منطقه افزایش دهند. همین امر باعث ترس از جنگ به عنوان یکی از عوامل روانی مهمی شد که بر قیمت طلا تاثیر بسزایی داشت و جایگاه طلای مطمئن در بین سرمایه گذاران به میزان قابل توجهی تضعیف شد.

از سوی دیگر، مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که انتظار می رود کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده را از ژوئن و جولای آغاز کنند. مشکلی که می تواند سرمایه در گردش بازار را به سمت بازار طلا و سایر بازارهای سرمایه سوق دهد.

رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که بعید است تنش در خاورمیانه تأثیری بر اقتصاد اروپا و منطقه یورو داشته باشد. وی توضیح داد که سیاست های مالی بانک مرکزی اروپا به طور موثر نرخ تورم را کاهش داده است و تورم در منطقه یورو در حال حاضر زیر ۲ درصد است. مجموع این شرایط منجر به کاهش تمرکز سرمایه از سپرده گذاری در بانک ها و سوق دادن به سمت بازارهای انرژی، طلا و کالاهای مختلف خواهد شد.

از سوی دیگر، بازده سالانه اوراق قرضه آمریکا ۴.۶۶ درصد افزایش یافت. اوراق قرضه آمریکایی و بازدهی آنها مستقیماً بر قیمت طلا تأثیر می گذارد و هر گونه افزایش بازدهی این اوراق از جذابیت طلا برای سرمایه گذاران می کاهد. این عامل در کنار سایر عوامل منفی، عامل رشد قیمت طلا نیز بود.

با این حال، آخرین عامل تعیین کننده برای قیمت طلا، شاخص دلار (DXY) است که در چند روز گذشته در محدوده نوسان بسیار باریک و در کانال ۱۰۸ حرکت کرده است. از آنجایی که قیمت جهانی طلا همیشه بر اساس دلار سنجیده می شود و در واقع دلار به طور کامل بر بازار جهانی طلا تسلط دارد، کاهش نوسانات شاخص دلار نیز به ثبات نسبی در بازار طلا منجر خواهد شد.

با این حال، RSI 14 روزه در حال حاضر روی ۶۴.۴۰ است که نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش یافته و از منطقه اشباع خرید بازگشته است. شایان ذکر است با وجود تمامی عوامل منفی ذکر شده، بازار طلا همچنان در فاز صعودی قرار دارد و به احتمال زیاد در کوتاه مدت مجددا شاهد افزایش قیمت در بازارهای جهانی خواهیم بود.

قیمت طلا پس از حراج بانک مرکزی در صرافی کاهش یافت
از سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند که تحرکات بانک مرکزی در چهار ماه اخیر از جمله عرضه شمش و مسکوک طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز دارای دو ویژگی اصلی جلوگیری از خروج ارز و همچنین کاهش نرخ ارز است. رانت ارز طلا در بازار عامل موثر است. سومین مورد کاهش قیمت طلا و سکه بود.

به عبارت دیگر پس از آرامش نسبی منطقه و کاهش قیمت جهانی اونس طلا و کاهش قیمت ارز در بازار داخلی و همچنین مبادله طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز. ، انتظار می رود وضعیت و تعادل در بازار طلا بهبود یابد.

فروش ۲۷۰۰ کیلو طلا در ۲۰ حراج با فروش ۸۰ کیلو طلا در بیستمین حراج مرکز مبادلات طلا و ارز عامل کلیدی تعادل بازار طلا محسوب می شود.

در بیستمین مزایده، ۱۹۳ کیلوگرم شمش طلا برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان عرضه شد و در مجموع ۸۰ کیلوگرم شمش طلا در دو بخش بزرگ و کوچک توسط شرکت کنندگان خریداری شد. در آن روز ارزش ریالی هر شمش طلا ۹۹۵/۱۰۰۰ به طور میانگین ۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان بود. حراج شمش طلا شخصی از ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در صرافی ایران آغاز شد و پس از ۳ ماه و ۲۰ حراج، ۲۷۱۶ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با محتوای حداقل ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند حراج شمش و سکه طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز در فواصل زمانی کوتاه برگزار می شود و ۲۰ حراج شمش طلا و ۱۰ حراج سکه طلا منجر به اشباع تقاضا شده و بر تعادل بازار و کاهش نوسانات تاثیرگذار است. از آنجایی که ما سیر هستیم، آرام آرام به سمت تخلیه مثانه می رویم

کاهش قیمت جهانی طلا بر بازار فلز زرد در این کشور تاثیر گذاشته است. در حالی که قیمت سکه طلا روز دوشنبه در بازار ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده بود، روز گذشته قیمت این شاخص طلا در بازار کاهش یافت و به کانال ۴۲ میلیون تومان رسید. محاسبات نشان می دهد که قیمت سکه از نظر ارزش ذاتی کاهش یافته و نرخ حباب آن تغییر محسوسی نداشته است.

بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار تهران، قیمت هر قطعه از این دارایی سرمایه ای برابر با حاصلضرب قیمت هر اونس طلا در قیمت روز دلار آزاد و ضریب تبدیل است. از اونس تا گرم سکه (تعداد ثابت)؛ تفاوت این قیمت با قیمت روز بازار به عنوان حباب این کالا نیز شناخته می شود.

بررسی اجمالی روند توسعه قیمت شاخص های قیمت سکه نشان می دهد که بر خلاف رشد نسبی قیمت دلار در معاملات غیررسمی، قیمت اونس طلا در بازار روز قبل کاهش یافت.

این در حالی است که نرخ حباب این محصول (که نشان دهنده میزان تقاضا در بازار است) نسبت به روز گذشته تغییر محسوسی نداشته و در نیمه دوم کانال ۷ میلیون تومان محاسبه شده است.

در نتیجه می توان گفت افت قیمت سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن و ناشی از نوسانات طلای جهانی است.

کاهش قیمت طلا در بازار و ثبات نسبی بازار و اشباع تقاضا برای بیست حراج شمش طلا و ده حراج سکه طلا در مرکز مبادلات و همچنین کاهش اونس جهانی طلا و کاهش در قیمت ارز در بازار داخلی نوسانات رخ داده است و به دلیل آرامش پیش بینی شده در منطقه خواهد بود. اگر شرایط فعلی ادامه یابد، بازار طلا ثبات نسبی و اشباع بازار را نشان خواهد داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا