طلا و ارز

کاهش نرخ دلار موقتی است/ احتمال ریزش قیمت دلار تا ۵۱ هزار تومان







یک کارشناس اقتصادی توضیح داد: در صورت اعلام آتش بس در غزه، نرخ دلار تا ۵۱ هزار تومان کاهش می یابد، اما قیمت ها از آن کمتر نمی شود.



به گزارش ایران تحلیل، مرتضی افگه درباره وضعیت بازار ارز تا پایان سال و اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه رشد نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد، گفت: برای دولت تکذیب نمی کند. اگر افزایش نرخ دلار هیچ عامل اقتصادی برای این شرایط نداشته باشد، باز هم دولت باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: نکته این است که اقتصاد آنقدر در برابر همین عامل غیراقتصادی آسیب پذیر است که حتی با انتشار یک خبر قیمت دلار آنقدر نوسان می کند. از سال ۱۳۷۶ تاکنون و اگرچه دولت فعلی وعده داده بود که تحریم ها به جان مردم آسیبی نمی رساند، اما نتوانسته است این کار را انجام دهد و مشکل تحریم همچنان پابرجاست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که اگر روند به همین منوال پیش برود، زمانی که ترامپ در دولت بعدی آمریکا حضور دارد، به دوران تحریم های سخت گیرانه برگردیم و در این صورت عملا دولت خلع سلاح شود.

ورود دولت به بازار ارز در آستانه انتخابات

افق با بیان اینکه تصور می شد با توجه به انتخابات مجلس، دولت برای کاهش نرخ دلار وارد بازار ارز شده است، گفت: در صورت اعلام آتش بس در غزه، احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار وجود دارد. پاسخگوی اقدامات دولت نیست و دولت همچنان در این زمینه منفعل است. دلیل عدم فعالیت دولت این است که ارز لازم را ندارد زیرا بحث تحریم ها حل نشده و FATF راه اندازی نشده است. بنابراین ذخایر دلاری دولت همچنان ضعیف است، بنابراین دولت منفعل است و متأسفانه از کوچکترین اخبار خارج از کشور متاثر می شود.

احتمال گران شدن دلار تا انتخابات آمریکا وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه انتظار دارم در صورت آتش بس در غزه، نرخ دلار به ۵۱ هزار تومان کاهش یابد، اما قیمت ها از آن کمتر نشود، ادامه داد: قطعا احتمال افزایش مجدد نرخ دلار تا سطح در انتخابات آمریکا، به ویژه در سال آینده، دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است.

کاهش قیمت دلار موقتی است

افکه افزود: در حال حاضر رشد نرخ دلار اثر تورمی خود را بر بازار گذاشته است و کاهش نرخ دلار به ۵۵ هزار تومان فعلا تاثیری در کاهش قیمت ندارد. نرخ دلار در میان مدت در حال تثبیت است، قیمت ها متناسب با بازار است.

وی بیان کرد: البته بعید است نرخ دلار در میان مدت همچنان کاهش یابد و حتی با اعلام آتش بس در غزه، کاهش نرخ دلار ماهیت موقتی خواهد داشت به دلایل زیر: خطر انتخابات آمریکا و بازگشت ترامپ یا جمهوری خواهان برای شکست دموکرات ها در هر نظرسنجی و کسری. تا ۶ ماه آینده شاهد تاثیر بودجه بر نرخ ارز خواهیم بود.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا