اقتصاد جهان

کاهش 100 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه آوریل کاهش یافت که نشان دهنده کاهش صادرات ایران، عراق و نیجریه در بحبوحه پایبندی دیگر اعضا به توافق تولید اوپک پلاس است.
نظرسنجی رویترز از داده های کشتیرانی و منابع صنعتی نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در آوریل ۲۶.۴۹ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه مارس است.
چندین عضو ائتلاف اوپک پلاس، متشکل از اوپک، روسیه و سایر متحدان، کاهش تولید جدید را در ژانویه برای مقابله با اقتصاد ضعیف و تقویت عرضه خارج از گروه تصویب کردند. این تولیدکنندگان در ماه مارس توافق کردند که کاهش تولید را تا پایان ژوئن ادامه دهند.
نشست اوپک پلاس در اول ژوئن برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید بعدی برگزار می شود.

بیشترین کاهش تولید در ماه آوریل مربوط به ایران، نیجریه و عراق بوده است.
تولید نفت ایران که از برنامه کاهش تولید معاف است، از اوج خود در ماه مارس کاهش یافته است. در ماه مارس، ایران به اندازه ماه نوامبر تولید کرد که بالاترین میزان در پنج سال گذشته بود. علیرغم تحریم های آمریکا، ایران بیشترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند.
در ماه مارس، عراق قول داد صادرات خود را کاهش دهد تا تولید بالاتر از سهمیه خود در توافق اوپک پلاس را جبران کند. اما اطلاعات نشان می دهد که او ماه گذشته نتوانسته به این تعهد خود عمل کند.
تولید نیجریه نیز کاهش یافته و صادرات آن کاهش یافته است.
اوپک ۱۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه کاهش تولید خود در آوریل است که بیشتر به دلیل تولید مازاد در عراق و گابن است. نیجریه بسیار کمتر از هدف خود تولید می کند.
بر اساس تحقیقات رویترز، تولید نفت عربستان افزایش یافت و کنگو، گینه استوایی و گابن نیز افزایش اندکی در تولید داشتند.
انتهای پیام/۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا