بانک و بیمه

بازگشت امضاهای طلایی به وزارت صمت، جهاد و بهداشت| کارچاق کن های ارزی اینبار در فرآیند ثبت و سفارش!

سهیلا روزبان; گروه ایران: ۴ درصد از ارزش کل ثبت نام و سفارش را بپردازید تا بتوانیم بررسی اولویت را در مراحل ثبت نام و سفارش فعال کنیم، این بخشی از تبلیغاتی است که امروزه در فضای مجازی قابل مشاهده است. این افراد مدعی نفوذ در پنل کارشناسی وزارت حریم خصوصی هستند و می گویند با توجه به اولویت وزارت حریم خصوصی، جهاد کشاورزی و بهداشت، بانک مرکزی مجبور می شود ارز مورد نیاز را زودتر تامین کند. و نیازی به انتظار در صف برای دریافت پول نقد نیست.

حالا می توانید حدس بزنید کالاهایی که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی یا نیم ارزی به آنها اختصاص می یابد چگونه حداقل ۴ درصد گران می شوند! یا اینکه تفاوت بین نرخ های تأمین مالی و ارز آزاد چگونه بر مشاغل خاص تأثیر گذاشته است و تنظیم کننده ها باید کدام بخش ها را هدف قرار دهند.

فروزان فرد: امضاهای طلایی در کمیته های کارشناسی وزارت کشاورزی و امور مذهبی هنگام ثبت نام و سفارش کالا شکل گرفت. بسیاری از افراد برای دریافت سریعتر ارز مورد نیاز و انجام تعهدات خود در هنگام ثبت نام و سفارش کالا به این مبدل های ارز در مرکز تخصصی مراجعه می کنند.

فساد به وجود آمده در پنل کارشناسی نهادهای اصلی این حوزه را حسن فروزان فرد، نایب رئیس کمیسیون مالی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی نیز تایید می کند و می گوید: امضاهای طلایی در بدنه کارشناسی تشکیل شده است. بانک های سپرده گذاری تجاری اصلی در هنگام ثبت نام و سفارش کالا.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل ثبت نام و سفارش کالا به بانک مرکزی برای دریافت وجه نقد، افزود: بسیاری از مردم می خواهند ارز مورد نیاز خود را سریعتر دریافت کنند و به تعهدات خود عمل کنند، به صورت کارشناسی به این دلالان ارز مراجعه می کنند. پنل در ثبت و سفارش کالا.

نایب رئیس کمیسیون مالی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی با طرح این سوال که چرا باید چنین امضای طلایی به برخی از مدیران و کارشناسان نهادهای مسئول ثبت و سفارش کالا اعطا شود، ادامه داد: فهرست افراد مجاز برای دریافت تهاتر ارزی. بهداشت و درمان مصوبه وزارت جهاد کشاورزی برای انتقال به بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید براساس تشخیص ثبت شده و سفارش داده شده در مرحله قبل، تخصیص پول به این کالاها را در اولویت قرار دهد.

ایجاد تقاضاهای غیر واقعی برای دریافت پول

معمولاً مشخص نیست که فرآیند تخصیص ارز چقدر طول می کشد. اما وقتی کالایی برای دریافت ارز اولویت دار معرفی می شود دیگر خبری از قرار گرفتن آن در صف تخصیص ارز نیست و بانک مرکزی موظف است ارز واردات و تحویل این کالا را در کمترین زمان ممکن تامین کند. . اما این فقط مسئله زمان نیست که بسیاری از فعالان اقتصادی را به سمت کسب درآمد سوق می دهد.

فروزان فرد گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت ارز دولتی با ارز آزاد تقاضای زیادی برای ارز ایجاد کرده است که برخی از این مطالبات غیرواقعی بوده و صرفا برای کسب سود ایجاد می شود.

نایب رئیس کمیسیون مالی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ادامه داد: گاهی فاصله ارز دولتی با ارز آزاد به قدری زیاد می شود که انگیزه های ورود بیشتر می شود. این وضعیتی است که امروز در اقتصاد داریم. متاسفانه هیچ فعالیت بنیادی و ارزش آفرینی به سودآوری این فعالیت وجود ندارد.

سیستم هایی که شفافیت ایجاد نکرده اند

وی با اشاره به عدم شفافیت در اقتصاد ایران گفت: در کشور با سیستم های متنوعی در وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت مواجه هستیم که هدف اصلی آن شفاف سازی و جلوگیری از ایجاد است. اما سوال اینجاست: آیا باید سیستم هایی را با هزینه های نجومی راه اندازی کنیم تا فقط مسئولان بتوانند اطلاعات موجود در آنها را ببینند؟

این فعال تجاری ادامه داد: اطلاعات این سامانه ها باید برای ذینفعان اصلی آن یعنی مردم، رسانه ها و تولیدکنندگان شفاف باشد. به عنوان مثال من به عنوان یک تولید کننده باید بدانم که کدام محصولات در تخصیص ارز از نظر مراجع و کارشناسان اولویت دارند و چرا محصولی که ثبت نام و سفارش داده ام باید مدت زیادی در صف تخصیص ارز باشد.

فروزان فرد تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص منابع ارزی کشور، در حال حاضر تقاضای فعالان اقتصادی این است که بدانند چه کسانی برای دریافت ارز ثبت نام می کنند و متولیان امر در معامله با کدام شرکت ها موافقت می کنند در لیست اولویت باید از هرگونه رانت، امضای طلایی و فساد در این حوزه جلوگیری کرد زیرا منابع ارزی کشور محدود است و قابل هدر دادن نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نهادهای ذیربط باید نهادهای کنترلی قوی داشته باشند، ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که حجم زیادی از کالاها بر اساس ارز دولتی وارد کشور می شود و تلاش دولت برای جلوگیری از فشار تورمی و ارتقای سطح معیشت مردم است مردم به مردم کمک می کنند اما متاسفانه خبری مبنی بر قیمت های دولتی و یارانه ای نیست.

تاریخچه تخصیص ارز چیست؟

ماجرا از این قرار است که پس از اعلام بانک مرکزی، تعیین تکلیف یا تمدید ثبت سفارش ارز فیات و ارز افراد از محل صادرات دیگران بر اساس مقررات جاری و اخذ نظر مرجع است. سازمان صدور پروانه و مشروط بر اینکه منابع به طور کامل در حدود منابع ارزی اعلام شده در اختیار وزارتخانه های مختلف قرار گیرد. اما نمی توان تاریخ خاصی را برای اعطای یا تمدید ثبت سفارش اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، وزارتخانه های سپرده گذاری تحت سامانه جامع معاملات مانند جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و صمت می توانند از طریق قسمت نظرات دستگاه نسبت به ثبت سفارش های مورد نظر، اولویت سامانه را اعلام کنند تا فرآیند تخصیص ارز برای معامله گران خاص و جستجوی سریع هدف از این کار تنظیم بازار و عرضه سریع کالاهای ضروری و صنایع مهم بود. با این حال، به نظر می رسد که عدم مدیریت صحیح منجر به گلوگاه های فساد در این بخش ها شده است.

البته اقداماتی برای تسریع روند تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و ضروری در بخش های دارویی، غذایی و البته صنعتی انجام شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در صورتی که فروشنده بخواهد پس از تایید دستگاه توسط سازمان صدور مجوز، ثبت سفارش کالاهای دارویی را در اولویت قرار دهد، برای کالاهای اساسی و غیره ظرف مدت ۳۰ روز مشکل حل می شود. حداکثر کالاهای خطرناک در واقع وزارتخانه‌های سپرده‌گذاری می‌توانند تحت سامانه جامع تجارت مانند: ب- جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و صمت، از طریق فیلد نظر دستگاه نسبت به اعلام اولویت سامانه ثبت سفارشات مورد نظر اقدام کنند. هدف از این کار تنظیم بازار و عرضه سریع کالاهای ضروری و صنایع مهم بود. با این حال، به نظر می رسد که عدم مدیریت صحیح منجر به گلوگاه های فساد در این بخش ها شده است.

چراغ دریافت ارز کدام شرکت ها بودند؟

همچنین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام شرکت ها ارز اولویت را دریافت می کنند.

عباس علی آبادی وزیر حراست می گوید: سیاست وزارت حراست اولویت دادن به تخصیص ارز به شرکت های ارزان قیمت با تاکید بر ساخت و ساز داخلی است. اما نگاهی به لیست منتشر شده توسط گمرک نشان می دهد که این ادعا کاملا صحت ندارد

عباس علی آبادی وزیر حراست می گوید: سیاست وزارت حراست اولویت دادن به تخصیص ارز به شرکت هایی با ارز کمتر و تمرکز بر ساخت و ساز داخلی است.

نگاهی به لیست منتشر شده توسط گمرک ایران نشان می دهد که این ادعا کاملا صحت ندارد. نکته جالب توجه اسامی شرکت‌هایی مانند بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، امور دام و پشتیبانی ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دده، کرمان موتور، کروش موتور، اکسون، کروش دایی، ذوب آهن. ” بدانند، بهمن موتور، صبا پروسر، تبت، ایران خودرو دیزل، داریا با سرمایه، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر فهرست سرمایه گذاران عمده قرار دارند.

لازم به یادآوری است که تمامی این شرکت‌ها شرکت‌هایی هستند که توسط وزارتخانه‌های سپرده‌گذاری در سامانه جامع معاملات اولویت‌دار شناخته شده‌اند و بانک مرکزی به آنها ارز ارائه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا