اخبار اقتصاد ایران

گشتی در بازار نوبرانه‌ها / جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز :: ایران تحلیل

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار تهران می گوید: عرضه میوه های تازه از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز می شود و در این ماه افزایش می یابد و با گسترش عرضه، قیمت ها تعدیل و کاهش می یابد.

به گزارش ایران تحلیل، هر روز که از بهار می گذرد و به تابستان نزدیک می شویم، بر تعداد میوه های نو در بازار افزوده می شود. طالبی، خربزه و هندوانه هم اکنون در تمامی میوه فروشی های تهران به چشم می خورد و عرضه میوه های تازه مانند توت فرنگی، گوجه سبز و بادام افزایش یافته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار تهران درباره وضعیت عرضه میوه تازه در بازار به همشهری می گوید: در حال حاضر میوه های تازه ای که به تولید انبوه رسیده و عرضه آن در میدان اصلی افزایش یافته است. خربزه، جانا و تربی که طبق لیست قیمت ما هر کیلو خربزه در میدان اصلی ۸ تا ۱۲ هزار تومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان و طالبی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

اکبر یاوری ادامه می دهد: در مورد میوه های تازه مانند توت فرنگی، گوجه سبز و بادام، قیمت ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و به دلیل اینکه هنوز به تولید انبوه نرسیده و مورد استفاده عموم قرار نمی گیرند. قیمت ها در لیست قیمت بازار گنجانده نشده است.
حجم زیادی از نوجوانان در راه است

در حال حاضر گران ترین میوه های موجود در بازار عبارتند از توت فرنگی، گوجه سبز و بادام. قیمت توت فرنگی، گوجه سبز و چغله هنوز در فهرست قیمت بارفروشان تهران قرار ندارد، اما در میدان اصلی پایتخت، توت فرنگی کیلویی ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، گوجه سبز ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. ، و چغله بادام ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت این میوه های جوان در میوه فروشی های تهران بسیار بالاتر از میدان میوه و تره بار است و هر چه کیفیت و موقعیت جغرافیایی میوه فروشی بالاتر باشد قیمت ها گرانتر می شود.

اما به طور متوسط ​​هر کیلو توت فرنگی در میوه فروشی های تهران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که البته به دلیل قیمت بالای آن در مقادیر کمتر و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرم به فروش می رسد. این در مورد گوجه سبز و رب بادام نیز صدق می کند. هر کیلو رب بادام بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و گوجه سبز بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان فروخته می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار تهران می گوید: عرضه توت فرنگی، گوجه سبز و بادام از ۲۰ اردیبهشت ماه جاری افزایش می یابد و با گسترش عرضه، قیمت این محصولات جدید تعدیل می شود. و کاهش یافت.
کشت هندوانه در ایران ضرر است!

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار فروشان تهران درباره قیمت هندوانه نیز می گوید: متأسفانه هندوانه با وجود مصرف آب زیاد قیمت بسیار پایینی دارد به طوری که در حال حاضر قیمت هندوانه هندوانه گرد کیلویی در میدان بزرگ بین ۵ تا ۱۲ هزار تومان است. و قیمت هندوانه بیضی که بیشتر صادر می شود از ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است.

یاوری با تاکید بر اینکه سیاست ها در خصوص کشت محصولات آب بر باید تغییر کند، می افزاید: کشت این محصولات در ایران اصلا توجیه اقتصادی ندارد و صادرات این محصولات مانند صادرات آب ماست در حالی که کشوری مانند ترکیه. که دارای منابع آبی است ما هندوانه زیادی وارد می کنیم. این موضوع جای تأمل دارد و باید محصولات آبدار از طریق کشت فراسرزمینی وارد کشور شود.
سیب زرد درجه یک ۴۰ هزار تومان

به جز جوان، قیمت سیب زرد در بازار بالا است و عرضه انواع با کیفیت کاهش یافته است که این به دلیل پایان فصل تولید سیب است. در حال حاضر سیب زرد در مغازه ها در انواع درجه یک، درجه دو و زدادار به فروش می رسد و متوسط ​​قیمت نوع درجه یک آن ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است. سیب قرمز قیمت پایین تری دارد و از ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد محصولات سیب همچنان در سردخانه ها موجود است و کمبودی نداریم، می گوید: اکنون سیب های زرد و قرمز میدان بزرگ تهران هستند. از ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان و ۹۵ درصد سیب زیر است ۳۵ هزار تومان و قیمت ۴۰ هزار تومان برای سیب های متوسط ​​است که حدود ۵ درصد بازار را تشکیل می دهد.

علاوه بر سیب، قیمت موز در میادین میوه و تره بار تهران نیز مناسب است. موز در ۳ نوع موجود است: اکوادوری، فیلیپینی و هندی. موز اکوادور ۷۵ هزار تومان، موز فیلیپینی بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان و موز هندی ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان است.
تعادل در بازار پیاز

رئیس هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار فروشان تهران در مورد عرضه محصولات سبزی نیز می گوید: خوشبختانه کمبودی در این بخش وجود ندارد. هرچند چند روزی است که با کاهش عرضه پیاز و افزایش قیمت آن به دلیل بارندگی در جنوب کرمان و جیرفت شاهد بودیم، اما این کمبود برطرف شده و روند قیمت پیاز رو به کاهش است. به طوری که در حال حاضر هر کیلو پیاز دزفول در میدان بزرگ از ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان و پیاز جیرفت از ۱۸ تا ۲۳ هزار تومان قیمت دارد.

یاوری با بیان اینکه محصولات کشاورزی زیر ۱۰ هزار تومان هیچ توجیهی برای کشاورز ندارد، می گوید: کشاورزان ما در حالی که نهاده های کشاورزی را به دلار می خرند، محصول خود را ریالی می فروشند به طوری که اکنون ۷۰ درصد گوجه فرنگی زیر بوته فروخته می شود. ۱۰۰۰۰ تومان و نوع درجه یک ۱۵۰۰۰ تومان. این قیمت ها انگیزه ای برای کشت در سال آینده نمی دهد و نهادهای بالادستی نیز باید با اصلاح الگوی کشت به فکر آینده بخش کشاورزی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا