اخبار اقتصاد ایران

جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه طلا، مسکن و خودرو را اعلام کرد و گفت: سه سال تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است که پس از تصویب این قانون آغاز می شود.

مهدی محدی بک نظر با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۹۰ کشور به عنوان پایه مالیاتی تعریف شده است، تصریح کرد: یعنی مالیاتی که بر اساس تفاوت قیمت خرید و فروش بر ما تحمیل می شود.

وی افزود: خرید خانه ۵ میلیاردی و فروش آن به قیمت ۶ میلیارد برای صاحب خانه یک میلیارد درآمد دارد که مربوط به مالیات است.

موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، دلالان و سودجویان بازارهایی مانند املاک، خودرو، ارزهای رمزنگاری شده، ارزها و سکه ها باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند چرا که در طرح مالیاتی بر عایدی سرمایه سود سرمایه، چهار نوع دارایی یعنی املاک با مصارف مختلف و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند خانه بهتری بخرند مشمول این مالیات نمی شوند، واگذاری خانه به فرزندان و خرید خودروی نو مشمول قانون مذکور نیست.

خرید ۱۰۰ خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، وی ادامه داد: اگر فردی ۱۰۰ خودرو بخرد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود مگر اینکه بخواهد بفروشد و سود کرده باشد.

محدی بیک نظر گفت: در این طرح کسانی که برای خود، همسر و فرزندان خود خودرو خریداری کنند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: سه سال تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است که پس از تصویب این قانون آغاز می شود. بر این اساس صاحبان املاک مشمول قانون می توانند به مدت سه سال بدون اخذ مالیات از سود خود، آنچه را که دارند بفروشند.

چه مشاغلی مالیات نمی پردازند؟

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم، کشاورزان مشمول مالیات که شامل انواع صنایع اعم از دامپروری و زنبورداری می شود، نمی شوند، اظهار داشت: بخشی از معافیت ها شامل پایه های مالیاتی است که از جمله آنها می توان به بانک اشاره کرد. علاقه. ; حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور یا مشمول مالیات نیست یا از مالیات معاف است.

محدی بک نظر گفت: حساب های شخصی و تجاری سلبریتی ها شناسایی شده و حتی شرکت های تبلیغاتی همکار با آنها رصد می شود و برخی از آنها نیز مالیات می پردازند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: ما منکر فرار مالیاتی نیستیم، اما تمام تلاش سازمان این است که با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی موجود، حساب های تجاری را شناسایی و از آنها مالیات دریافت کند.

وی با بیان اینکه این سازمان مجری قانون است و نمی توان تضمین کرد که مقداری مالیات وصول کند، گفت: شاید در جایی فسادی صورت گرفته یا مالیات ناعادلانه ای ثبت شده است اما تمام تلاش امور مالیاتی است. سازمان برای تحقق عدالت مالیاتی است.

امسال فروش زیر ۱۸ میلیارد تومان اقساطی است

محدی بک نظر خاطرنشان کرد: کسانی که امسال زیر ۱۸ میلیارد تومان فروش سالانه دارند مشمول تبصره ۱۰۰ می شوند و مالیات محاسبه شده برای آنها به صورت اقساطی دریافت می شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۸۸ درصد از سهم مالیاتی کشور توسط ۵ درصد مودیان پرداخت شده که بیشتر آنها شرکت های بزرگ هستند.

وی ادامه داد: این شرکت ها به دلیل شفافیت بیشتر و تمرکز بیشتری که سازمان امور مالیاتی بر روی آن ها دارد، مالیات صحیح پرداخت می کنند، اما بخشی از معافیت آنها بر اساس قانون است، البته پیشنهادهایی برای سقف معافیت ها داشته ایم.

محدی بک نظر خاطرنشان کرد: در اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم بخشی دیگر از ساماندهی مالیاتی و کاهش معافیت ها را نیز دنبال می کنیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اقتصاد غیرشفاف یا غیررسمی کار خوبی نیست و بر اساس برآوردهای بین المللی حتی در آمریکا حدود ۸ درصد اقتصاد به این شکل پیش می رود، گفت: این رقم ۱۲ درصد است. برای سوئد و ۲۲ درصد برای ایتالیا و در ایران حدود ۱۸ درصد است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از ابزارهای مالیاتی و اقتصادی به دنبال کاهش اقتصاد غیررسمی هستند، به عنوان مثال مالیات بر عایدی سرمایه از ۱۰۰ سال پیش در آمریکا اجرا می شود.

محدی بک نظر گفت: در این میان بستر مناسب برای ثبت اطلاعات باعث افزایش شفافیت و کاهش اقتصاد غیررسمی می شود اما رقم آن هرگز صفر نمی شود.

اتباع خارجی نیز مشمول مالیات می شوند

وی ادامه داد: هر خارجی که بخواهد در ایران فعالیت کند مشمول قانون مالیات های مستقیم می شود و تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی غیرایرانی مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

فروشندگان طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند

موحدی بک نظر تصریح کرد: اعتراض طلافروشان از ابتدا دی از ماه پارسال شروع شده که مربوط به حوزه مالیاتی نیست، اما نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اعتراض دارند، البته تعامل خوبی بین سازمان امور مالیاتی، وزارت کشور وجود دارد. حراست و ستاد قاچاق کالا و ارز، به طوری که در صورت داشتن تاییدیه طلافروشان از سامانه جامع تجارت، نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه مالیاتی نباشد.

وی گفت: طلافروشان خیالشان راحت باشد که در صورت ثبت اطلاعات موجودی طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند زیرا آن قانون عمدتاً مربوط به افراد غیرتجار است.

طلای زینتی تا سقف ۱۵۰ گرم از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طلاهای مصرفی مردم مانند انواع زیورآلات تا سقف ۱۵۰ گرم برای هر نفر مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود، خاطرنشان کرد: بیش از این میزان مربوط به … مدت زمانی که می گذرد و شخص قصد فروش آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا